0

آشنایی با موزه جواهرات ملی

آشنایی با موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی

یکی از جذاب ترین موزه ها برای بازدید موزه جواهرات ملی ایران است. در این موزه که سال ۱۳۳۹ تاسیس شده، میتوان از تمام جواهرات سلطنتی دوره های مختلف تاریخی ایران بازدید کرد. اگر قصد دارید از موزه جواهرات ملی ایران بازدید کنید و قدمی در راستای شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و تاریخ کشورمان بردارید، در ادامه این مطلب همراه سایت اخبار جواهرات باشید تا با موزه جواهرات ملی بیشتر آشنا شوید.

جواهرات در گذر تاریخ

متاسفانه اطلاعات دقیقی در مورد جمع آوری جواهرات تا قبل از دوران صفوی در دست نیست و تاریخچه جواهرات سرزمین پارس از زمان سلاطین صفویه آغاز می‌شود. پادشاهان صفوی در حدود دو قرنی که بر ایران حاکم بودند، به جمع‌آوری گوهرها و جواهرات پرداختند و عده‌ای از آنها، سنگ‌های قیمتی را از کشورهای اروپایی و امپراتوری عثمانی خریداری کرده و به پایتخت خود، اصفهان آورده‌اند که با روی کار آمدن نادر افشار و حمله او به هند، جواهرات گوناگون بنام جهان به مجموعه نفیس جواهرات ایران اضافه شد.

البته ناگفته نماند که مقدار قابل توجهی از این جواهرات به رسم ارمغان و پیشکش به شاهان و حکام کشورهای همسایه فرستاده و مقدار دیگری از آنها بین سپاه افشاریه تقسیم شد. پس از قتل نادر، یکی از سرداران او به نام احمد بیک افغان ابدالی به غارت جواهرات خزانه نادر پرداخت و گوهرهای بسیاری را از ایران خارج کرد که الماس معروف «کوه نور» از این دسته است که به چنگ کمپانی هند شرقی افتاده و به ملکه ویکتوریا (امپراطریس بریتانیا) اهدا شد که امروزه این الماس زینت بخش کیف یا کلاه ملکه الیزابت است.پس از روی کار آمدن سلطنت قاجاریه و علاقه شاهان قاجاری به طلا و جواهرات، تعدادی از گوهرهای خزاین به تاج کیانی، تخت نادری، کره جواهرنشان و تخت خورشید نصب شد و در زمان تاج گذاری خاندان پهلوی نیز جواهرات دیگری چون شمشیر مرصع، نیم تاج، تاج پهلوی و تاج فرح به این مجموعه اضافه شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *