0

آلرژی به جواهرات چیست؟

آلرژی به جواهرات چیست؟

حساسیت یا آلرژی به جواهرات چیست؟

آلرژی به جواهرات یکی از دلایل عمده درماتیت آلرژیک تماسی است. بیشترین حساسیت به جواهرات توسط فلز نیکل رخ می دهد که در تولید آلیاژهای فلزات گرانبها استفاده می شود. نیکل اغلب در جواهرات ارزان قیمت به عنوان فلز پایه استفاده و سپس با طلا یا نقره پوشانده می شود. بسیاری از افرادی که معتقدند به جواهرات طلا یا نقره حساسیت دارند در اصل ممکن است به نیکل حساسیت داشته، که می تواند به عنوان عنصری کمیاب در طلا یا نقره و یا در ساخت جواهرات طلا برای سفید و تقویت قطعه استفاده شده است.

آلرژی به جواهرات به عنوان درماتیت در جاهایی ظاهر می شود که فلز حاوی نیکل روی پوست را لمس می کند. شایع ترین محل آلرژی به جواهرات، لاله گوش (از گوشواره)، انگشتان (از حلقه) و اطراف گردن (از گردنبند) است. در این وضعیت مناطق آسیب دیده به شدت دچار خارش شده و ممکن است قرمز و تاول زده  (درماتیت حاد) یا خشک، ضخیم و رنگدانه ای (درماتیت مزمن) شود.

بعضی اوقات درماتیت بعداً مناطقی را تحت تأثیر قرار می دهد که با جواهرات، به خصوص دست ها تماس ندارند. پوم فولیکس نوعی تاول از درماتیت دست بوده که در افرادی که سابقه آلرژی به جواهرات دارند شایع است و حتی می توانند به دلیل تماس با منابع دیگر نیکل مانند سکه و کلید رخ دهد.

شیوع آلرژی به طلا و جواهرات

گرده، گرد و غبار، حیوانات خانگی و مواد غذایی از جمله مواد حساسیت زای رایج هستند. اما اینها تنها مواردی نیستند که می توانند باعث خارش بینی، بثورات پوستی یا عطسه شوند. تماس پوست با طلا نیز در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد می کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *