1

دست همسا یا خمسه در جواهرات نماد چیست؟

دست همسا یا خمسه در جواهرات نماد چیست؟

دست همسا (Hamsa) یک طلسم خاورمیانه باستانی است که نماد دست خدا است. در تمام ادیان همسا یا خمسه یک نشانه محافظ است. همسا شادی، شانس، سلامتی و خوشبختی را برای صاحب خود به ارمغان می آورد.

دست همسا طیف گسترده ای از املا های مختلف را شامل می شود که شامل حامش (Hamesh)، خمسه (khamsah) و همسا (Hamsa) است. همچنین به عنوان دست مریم، هارون و خواهر موسی و دست فاطمه شناخته می شود. دست همسا دارای دو سبک اصلی است. یک سبک مانند یک دست معمولی شکل می گیرد و دیگری دارای دو شست متقارن است. سبک دوم محبوب تر است. کسی که از دست همسا استفاده می کند می تواند آن را به صورت رو به بالا یا پایین بپوشد و اعتقاد بر این است که به صاحب خود موفقیت، هماهنگی و محافظت از “Ayin Harara” یا همان چشم زخم را به ارمغان می آورد.

معنی دست همسا بسته به نوع فرهنگ، تفسیرهای متنوعی دارد. کلمه “hamsa” نام خود را از پنج انگشت روی دست گرفته است. به زبان عبری، شماره پنج “Hamesh” است و حرف پنجم الفبای عبری “Hey”، یکی از نام های مقدس خداوند است. “Hamesh” نماینده پنج کتاب تورات است. در یهودیت نیز چنین تعبیر می شود که دست مریم است و نمادی از پنج حس مالک در تلاش برای ستایش خداوند است.

در عربی “khamsah” است. در فرهنگ اهل سنت، Hamsa با پنج ستون اسلام در ارتباط است. برای شیعیان، این سمبل پنج نفر از مردم در عبا است. در آیین اسلامی، این نماد به عنوان دست فاطمه، دختر پیامبر اسلام است.

دست همسا گاهی شامل یک نماد چشم زخم است که تصور می شود افراد را در برابر چشم زخم محافظت می کند. همسا غالباً به عنوان یک آویز روی گردنبند پوشیده می شود، اما در زنجیرهای کلیدی، تزئینات خانه، کالسکه های کودک و سایر وسایل جواهرات نیز یافت می شود.

دست همسا یا دست خمسه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد گفت:

    بسیار عالی مرسی از سایت خوبتون