0

انواع بست گوشواره

انواع بست گوشواره

انداختن گوشواره های طلا یا نقره و یا ساخته شده از هر متریال دیگری، از مهم ترین فاکتورهای استایل اسپرت و یا رسمی بوده و انتخاب زیورآلات در این زمینه می تواند گاهی برای اشخاص مختلف خصوصا بانوان کمی سخت باشد.

ست کردن انواع جواهرات مختلف با هم و با لباس، از مهم ترین چالش ها در این زمینه به حساب می آید. اما تفاوت عمده ای که بین انواع زیور و گوشواره ها وجود دارد این است که شما باید برای انداختن آنها گوش خود را سوراخ کنید و از این رو باید به بست آن توجه کنید چرا که می تواند منجر به عفونت و آسیب به بافت گوش شما شود.

در این متن انواع بست گوشواره را معرفی و ویژگی های هر کدام را بررسی می نماییم.

انواع مختلف بست گوشواره

بست قلاب ماهی

همانطور که از اسمش پیداست طرح این بست بمانند قلاب ماهیگیری بوده و یکی از رایج ترین مدل های بست به شمار می رود. محور اتصالی در این نوع بست به شکل حرف u بوده و این محور در سوراخ گوش فرو می رود و به‌ این شکل آویزان می شود.

از مزیت های این نوع بست می توان به سهولت در آوردن و انداختن گوشواره اشاره کرد. اما به این نکته باید توجه کنید که در آوردن بیش از حد گوشواره می تواند باعث گشادتر شدن سوراخ گوش شود و یا سبب عفونت شود. در صورت بازتر شدن سوراخ گوش هم، امکان استفاده از دیگر گوشواره ها با بست های چفتی وجود ندارد.

از این رو بهتر است گوشواره را در سایز و وزن کم خریداری کنید تا در دراز مدت سبب گشاد شدن سوراخ گوش نشود.

بست حدیده ای

بست های حدیده ای دقیقا مانند پیچ و مهره عمل می کند، به این صورت قسمت پشتی گوشواره را در پشت گوش  قرار دهید و قسمت جلویی را به آن از طریق پیچ وصل می کنید. این نوع بست ها فشاری به سوراخ گوش نمی آورند و از این رو در ساخت گوشواره های بچه گانه استفاده می شوند.

بست ضامن دار

یکی دیگر و از رایج ترین بست های گوشواره، بست های ضامن دار هستند. بست های ضامن دار از یک محور خمیده تشکیل شده اند و استفاده از آن ها نسبتا آسان است تنها باید دقت کنید که محور خمیده دقیقا در سوراخ گوش فرو رود.

این نوع بست ها تقریبا مزیت های بست قلاب ماهی را دارند اما با توجه به وجود گیره ای در پشت گوشواره باید مراقب بود که سبب زخم شدن گوش نشود.

از این نوع بست در ساخت گوشواره های مجلسی و لوکس زنانه استفاده می شود.

بست فرانسوی

همانطور که از نامشان پیداست اولین بار جواهرسازان فرانسوی این بست های را ساختند. این مدل بست در پشت گوشواره دارای یک یا دو تقعر بوده که با عبور از سوراخ گوش به نوعی روی هم افتاده و چفت می شوند. در آوردن و انداختن این نوع بست نیز نسبتا ساده است و زمان زیادی نمی برد.

همچنین مانند بست های قلابی می توانند سبب باز شدن سوراخ و یا سبب عفونت و زخم شدن گوش شوند. از آن جا است که طرح این نوع قفل گوشواره بسیار ظریف، در ساخت مدل های بچه گانه و دخترانه استفاده نمی شوند.

بست فشاری

شباهت بسیار زیادی به بست ای حدیده ای دارند منتها بجای پیچ و مهره ای بودن قسمت پشتی با فشار به قسمت جلویی متصل می شوند. از این نوع بست ها بیشتر در ساخت گوشواره هایی که سنگ های قیمتی روی آنها سوار می شود، استفاده می گردند.

ایسنا برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *