0

سنگ تانزانیت چیست؟ خواص سنگ تانزانیت

سنگ تانزانیت چیست؟ خواص سنگ تانزانیت

تانزانیت چیست؟ (Tanzanite)

تانزانیت یکی از اعضای خانواده معدنی زئوسیت می باشد که تقریباً حدود دو قرن شناخته شده است. زئوسیت در انواع مختلف رخ می‌دهند که اغلب به دنبال تانزانیت هستند. این خانواده معدنی در سال ۱۸۰۵ زوئوسیت نام گرفتگ مدتی بعد دانشمند آلمانی به نام Baron Siegmund Zois von Edelstein این مواد معدنی را در کوه‌های Saualpe در شهر Carintha اتریش شناسایی کرد. این دانشمند یک معدن آهن را در کوه های Karawanken در اتریش اداره می کرد. تنها بعد از انواع آبی، براق که ما امروزه به عنوان سنگ تانزانیت آن را می‌شناسیم هیجان و شگفتی زیادی را در جهان مدرن به وجود آورد.

یک اکتشاف کننده به نام مانوئل دسوزا (Manuel d’Souza) به دنبال یاقوت کبود ، تانزانیت را در سال ۱۹۶۷ در شمال شرقی تانزانیا کشف کرد. مانوئل دسوزا اصالتاً اهل هند است و در جنگل های تانزانیا به دنبال سنگ میگشت. سرانجام برخی از بومیان او را به منطقه‌ای از تپه‌های Merelani نزدیکی کوه Kilimanjaro در حدود ۹۰ کیلومتری از شهر زادگاهش Arusha بردند. در آنجا او این سنگ‌های آبی گران قیمت را که فکر می کرد یاقوت کبود است پیدا کرد. زمانی که یک صاعقه، اطراف چمنزارها را به آتش کشید، طبق افسانه ها، چوپان های اهل Masai در واقع کسانی بودند که این سنگ را کشف کردند؛ زیرا هنگامی که آن ها با دام و احشام خود به زمین بازگشتند این سنگ های آبی در سرتاسر زمین بود. دسوزا زود کشف کرد این سنگ آبی که او کشف کرده است یاقوت کبود نیست بنابراین ادعای خود را به همراه دولت مطرح نمود و شروع به استخراج کرد.

سنگ های تانزانیت با تراش و رنگ های مختلف

سنگ های آبی سلطنتی در سال ۱۹۷۰ با گنجایش های کم خیلی زود مورد توجه تبلیغات آمریکایی و اروپایی قرار گرفت. زمانی که کلمه جدید جواهر سنگ بیرون آمد، Henry Platt از شرکت تیفانی نام جواهر سنگ جدید را تانزانیت گذاشت و تیفانی کمپین بازاریابی را برای معرفی به عموم مردم آغاز کرد. در حال حاضر تانزانیت مایه افتخار کشور آفریقایی تانزانیا محسوب می شود. البته پس از این که کلمه این سنگ گرانبها بیرون آمد یک حمله کشنده سریع به بهره‌برداری از این ماده معدنی پایان داد. یک تصادف ساختگی با ماشین که در آن دسوزا کشته شد پیگیری کردن و استخراج هرگونه ذخایر را قطع کرد. در نتیجه در طول این دو سال ذخایر قادر به حفظ تقاضا نبودند.

برخی می‌گویند اکتشاف دسوزا یکی از هیجان انگیز ترین کار ها در زمینه جواهر سنگ ها نزدیک به نیمه دوم قرن بیستم محسوب می شد. از بین تمامی جواهر سنگ های جدید که قلب مردم را در نیمه دوم قرن بیستم تسخیر کرد هیچ کدام حتی موفقیت تانزانیت را تقریب نکرده است. تانزانیت در طول یک دوره زمانی طولانی در به دست آوردن محبوبیت جهانی و تحسین بزرگ موفقیت کسب کرده است. عوامل راه اندازی برای موفقیت در بازار خصوصیتی است که در تانزانیت مانند زیبایی رنگ یا کمیاب و بادوام بودن و همچنین در دسترس بودن آن ترکیب شده است. اگرچه مقیاس سختی آن تنها ۶.۵ برآورد شده است، مقاومت آن در برابر خراشیدگی و ساییدگی نسبتاً خوب می باشد.

سنگ تانزانیت چیست؟ (Tanzanite)

تانزانیت به یکی از محبوب ترین جواهرات در بازار تبدیل شده است. در حقیقت تانزانیت در حال حاضر محبوب ترین جواهر سنگ پس از Big Four که شامل الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد است می شوند. در ابتدا این جواهر سنگ تنها در اندازه های کوچک تر در دسترس بود اما اکنون اشکال بزرگتر آن نیز به فروش می رسد. امروزه تانزانیت می‌تواند به ازای هر یک قیراط بیش از دو هزار دلار در اندازه های بزرگتر به فروش برسند. تانزانیت ارزان تر از یاقوت کبود است که اغلب به عنوان جایگزین عمل می‌کند.

خواص سنگ تانزانیت

خواص سنگ تانزانیت

به لحاظ ذهنی روش های زیادی وجود دارد که تانزانیت می‌تواند برای زندگی افراد مفید باشد. تانزانیت قدرت این را دارد که انرژی های منفی افراد را به انرژی مثبت تبدیل کند.

تانزانیت در آشکار کردن خود شخصی ما به ما کمک می کند تا این که تحت تاثیر دیگران قرار بگیریم یا اینکه تلاش کنیم تا هنجارها را وفق بدهیم.

سنگ تانزانیت هنگامی که از جهت های مختلف دیده می شود تغییر رنگ می دهد. گفته شده است که تغییر رنگ به‌آسانی باعث افزایش آگاهی می شود.

تانزانیت در تشخیص خود شخصی به شما کمک می‌کند و انگیزه‌های مخرب را به ایده‌های سازنده تبدیل می‌کند.

این جواهر سنگ آگاهی از تفاوت میان اینکه چگونه یک نفر زندگی می‌کند و اینکه چگونه یک شخص می تواند انتخابی داشته باشد تا اگاهانه تر زندگی کند را باز می کند.

آنان که از این سنگ استفاده می‌کنند از ندای درونی شان اطلاع می‌یابند و با نگرانی قلب خود را بر روی آن می بندند.

تانزانیت اعتماد را ایجاد کرده و ما را برای فرصت های بیشتر رهنمود می کند.

در سطوح آگاهی این سنگ به ما کمک می‌کند تا بهتر با خودمان کنار بیاییم.

تانزانیت بیحالی را برطرف کرده و حالات سرکوب شده را بر روی سطوح می آورد تا اینکه بتوان آن را بیان کرد.

تانزانیت سنگ خلاق محسوب می‌شود که ما را پس از وقفه به اهدافمان بازمی‌گرداند.

تانزانیت همچنین دارای قدرت می باشد تا الگوهای قدیمی را حل کند و فضای خالی را برای الگوهای جدیدی ایجاد کند تا با یکدیگر ادغام شوند.

به لحاظ جسمانی تانزانیت ابزاری فوق العاده برای ترغیب بهبودی در بیماریها و استرس شدید می باشد.

تانزانیت سیستم ایمنی را تقویت کرده سلول ها را احیا می کند و قلب، لوزالمعده ، طحال ، ریه ها ، گلو و قفسه سینه را درمان می کند. این سنگ یک سم زدای فوق العاده به شمار می آید.

تانزانیت همچنین دارای توانایی خنثی‌سازی اسیدی شدن و کاهش التهاب را دارد.

تانزانیت همچنین باروری را تحریک کرده و بیماری های تخمدان و بیضه ها را درمان می کند.

گفته شده است که استفاده از تانزانیت یا قرار دادن آن بر روی بدن در تماس مستقیم با پوست جایی که مناسب باشد منفعت بسیاری در پی دارد. پیشنهاد می شود تا از آن برای مدت طولانی استفاده کنیم زیرا سنگی است که آرام عمل می کند.

سنگ تانزانیت (Tanzanite)

سنگهای تانزانیت ۵۸۵ میلیون سال قدمت دارد. ظاهراً فقط سنگهای تانزانیت که به طور طبیعی آنجا هستند، بسیار نادر است.

با توجه به جذابیت رنگ، نادر بودن آن که از کشف آن استقبال شده است ارزش تانزانیت را بسیار بالا برده است. فقط کمی از یاقوت کبود و آبی و بنفش که به آن شباهت دارد ارزش آن کمتر است. اما تانزانیت به ندرت در فروشگاهها دیده شده و کالای کلکسیونی محسوب می شود. تیفانی دارنده بزرگترین و زیباترین نمایشگر تانزانیت در جهان است.

موسسه Smithsonian همچنین دارای کلکسیون چشمگیری است که شامل سنگ های تراش خورده با ۱۲۲/۷ قیراط و یک چشم گربه نادر تانزانیت با ۱۸.۲ قیراط را شامل می‌شود.

علت اینکه تانزانیت که ابتدا در سال ۱۹۶۷ کشف شد تاریخچه افسانه یا خرافات درباره این جواهر سنگ وجود ندارد. اگرچه در تانزانیا زنان که زایمان می کنند آویزهایی با مهره های آبی رنگ و پارچه را بر تن می کند تا یک زندگی سالم و مثبتی را برای نوزادان خودشان فراهم کنند. این سنت برای نسل ها در تانزانیا رواج داشت.

خواص فیزیکی و علم سنگ تانزانیت

خواص فیزیکی و علم سنگ تانزانیت

مقیاس سختی تانزانیت ۶.۵ بوده و دارای خصوصیت درخشندگی است. این سنگ نسبتا نرم و شکننده است اما به هیچ وجه به اندازه یاقوت کبود و الماس سخت نمی‌باشد. تانزانیت با مراقبت مناسب می‌تواند مدت ها دوام بیاورد.

رنگ معمولی تانزانیت آبی و رنگ بنفش می باشد. رنگ تانزانیت مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت آن محسوب می‌شود. به عنوان مثال یک تانزانیت فوق العاده آبی وبراق با ۵ ، ۱۰ یا ۲۰ قیراط نسبت به سنگهای کمرنگ، سیاه تر چه در اندازه و وزن با ارزش تر می باشد.

در طبیعت تانزانیت تنها گاهی اوقات به عنوان یک سنگ آبی شکل می‌گیرد اما اغلب طلایی و قهوه ای می باشند. با گذشت زمان مشخص شد که با گرم کردن انواع طلایی یا قهوه ای سنگ تا ۶۰۰ درجه سلسیوس و خنک شدن تدریجی آن می‌تواند به طور دائمی آن را به آبی بنفش تغییر رنگ دهد. بدون گرمایش تانزانیت قابل فروش نخواهد بود.

سنگ تانزانیت چیست؟ (Tanzanite)

تانزانیت پلوکرویک (Pleochroic) است. به معنی بنفش، خاکستری، آبی درون سنگ بسته به زاویه ای از سنگ مشاهده می شود متفاوت است. ممکن است تغییر رنگ جزئی در نور تا با آن رخ دهد هنگامی که سنگ ممکن است بنفش به نظر برسد. رنگ تانزاتیت با مقداری از کرومیم های موجود در سنگ ایجاد می شود.

رنگ آبی غنی و مخملی تانزانیت به یاقوت کبود کشمیر هند شباهت دارد. تنها اشاره ای از رنگ بنفش و ظاهری درخشان تر از یاقوت کبود به متخصصان گوشزد می‌کند که این سنگ چیز دیگری است، در حالی که در یک نقطه از زمان تانزانیت به عنوان جایگزین ارزان قیمت برای یاقوت کبود استفاده می‌شد.

در حال حاضر تانزانیت بیشتر از خودش و به مراتب کمتر به عنوان جایگزین مورد تحسین واقع می شود. تانزانیت بسیار نرم و شکننده تر از یاقوت کبود است و می تواند گهگاهی خرد شوند. از این رو مهم است اگر شما تانزانیت خود را تمیز و ترمیم کنید این نکته را روشن می‌کنید که این سنگ تانزانیت است. بنابراین باید مراقبت های بیشتری انجام شود.

نگین های تانزانیت تراش گرد

تانزانیت ها به صورت دایره ای و بیضی تراش می خورد. تانزانیت سنگی است که به طور عادی دارای گنجایش های کم می باشد اما همانند دیگر خانواده جواهر سنگ ها، تانزانیت بزرگ، شفاف، تقریباً بی عیب،کمیاب و نادر هستند.

هرچه سنگ بزرگتر باشد شانس ایجاد نقص و مشکل برای سنگ بیشتر می شود. این سنگ بعد از آنکه در تاریخ شناخته شده است به صورت مصنوعی و تقلبی تولید نمی‌شود. عامل آتش تانزانیت به خصوص رنگ آبی پر زرق و برق آن نسبتاً زیاد است به همین دلیل تانزانیت به تنهایی از تمام خانواده زئوسیت می تواند با هر گونه جواهر فاخر طبقه‌بندی شود. تانزانیت جواهر سنگ نادری است که احتمالا به عنوان یک کالای کلکسیونی از ارزش زیادی برخوردار است.

معدن سنگ تانزانیت

تانزانیت در شیست و Gneisses رخ می دهد و همچنین در سنگهای متاسوماتیک به همراه گارنت، Vesuvianite و Actinolite رخ می دهد. تانزانیت همچنین گهگاهی در رگه های گرمابی شکل می گیرد.

معدن سنگ تانزانیت

تانزانیت در مقادیر بسیار محدود تقریباً به طور انحصاری در قسمت شمالی تانزانیا در نزدیکی تپه‌های Merelani جایی که ته نشین های اصلی تقریباً خارج شده اند یافت می شوند. با این حال مقادیر کمی از آن نیز در سوئد، پاکستان، آفریقای جنوبی، کنیا، نروژ، اتریش و ایتالیا یافت می‌شوند.

روش نگهداری از جواهرات تانزانیت

روش نگهداری از جواهرات تانزانیت

زمانی که از جواهرات تانزانیت استفاده می‌کنید حتما مراقبت باید صورت بگیرد. تانزانیت سنگ نرم و شکننده ای است بنابراین اگر کسی دقت نکند این سنگ می‌تواند ترک بردارد. همچنین مهم است تا از گذاشتن سنگ در معرض گرما و تغییرات دما خودداری کنید. تانزانیت همچنین نسبت به فشار حساس است و دارای مقاومت کمی در برابر التراسونیک دارد بنابراین هرگز نباید با دستگاه های اولتراسونیک که به طور مشترک توسط جواهرسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد تمیز شوند. همین می تواند صدمات جبران ناپذیری به سنگ وارد کند. به طور کلی تانزانیت باید با مراقبت استفاده شود.

زرسی برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *