0

قیمت نگین عقیق شجر چگونه تعیین می شود؟

قیمت نگین عقیق شجر چگونه تعیین می شود؟

چه عواملى قیمت نگین عقیق شجر را تعیین مى کنند؟ این سوالی است که سایت اخبار جواهرات به تحلیل آن پرداخته است.

آیا تا به حال شده است که به این فکر کنید که در خرید نگین عقیق شجر به چه خصوصیاتی باید توجه کنید؟ و اینکه چگونه انواع سنگ عقیق از جمله عقیق شجر و… را قیمت گذاری می کنند؟ کافیست به چند ترفند ساده مثل ظاهر ، سایز و رنگ و… که در ادامه مطلب به آنها بصورت کامل اشاره می کنیم، توجه کنید.

قیمت نگین عقیق شجر غالبا براساس طرح و نقش های موجود بر روی آن قیمت گذاری می شود که هرچه این نقوش روی سنگ های عقیق شجر جالب تر و خاص تر باشد قیمت آن بالاتر می رود. در ایران بیشتر نگین های عقیق شجری طرفدار دارند که بر روی آن نام ائمه قرار گرفته و یا منظره هایی با درخت که بیشتر به تک درخت معروف هستن یا  نهر و کوه و… نقش بسته یا رنگ کمیابی مثل سرخ و زرد است. بسته به واضح بودن نقوش، ارزش آن نگین عقیق شجر از چند ده هزار تومان تا چند میلیون تومان قیمت گذاری می شود. البته باید حواستان باشد که بعضی از مواقع فروشندگان سودجو نگین های عقیق شجر تقلبی را که رنگ شده اند یا مصنوعی هستند را با قیمت بالایی به شما نفروشند. بنابراین بهتر هست که ابتدا نحوه تشخیص و شناسایی نگین عقیق شجر اصل از تقلبی را یاد بگیرید در ادامه این مطلب علاوه بر روش تعیین قیمت سنگ عقیق شجر، به نحوه تشخیص عقیق شجر اصل هم پرداخته ایم تا نگذاریم فروشندگان سودجو از اعتماد شما سوءاستفاده کنند.پس در ادامه با ما همراه باشید.

نگین عقیق شجر قائنات اصل با منظره تک درختی در کنار نهر آب

در جهان نگین های عقیق متنوع زیادی داریم که یکی از پرطرفدارترین آنها نگین عقیق شجر می باشد. به همین علت که نگین عقیق شجر خواهان زیادی دارد باید در انتخاب آن به شدت دقت کرد. خرید و انتخاب یک نگین عقیق شجر خوب و زیبا که بتواند در عین سادگی و زیبایی جلوه خاصی را به دستان افراد بدهد یکی از مسائل مهمی است که سبب می‌شود تا افراد دقت بیشتری را در خرید نگین عقیق شجر داشته باشند. حال ممکن است این نگین عقیق شجر برای خودتان بوده و یا هدیه‌ای برای اطرافیانتان که در هر صورت شما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که زیبا و منحصربفرد باشد.

یکی از بهترین معادن عقیق شجر دنیا متعلق به ایران است و در روستای بمرود شهر حاجی‌آباد واقع در خراسان جنوبی قرار دارد. بعد از ایران، کشورهای آفریقایی مانند ماداگاسکار، برزیل و هند به‌صورت عمده و کشورهایی مانند یمن و مالزی به‌شکل محدودتر به تولید نگین‌های شجر مشغولند.‏

نگین عقیق شجر قائنات چند رنگ با منظره تک درخت و پرنده

عامل اصلی تشکیل‌دهنده اشکال شجر در عقیق‌ها، ترکیب دی‌اکسید منگنز است. البته گاهی اکسیدآهن یا ترکیبات دیگر منگنزدار هم می‌توانند این حالت را ایجاد کنند. شکل درخت‌مانند این ترکیبات به ساختار بلوری آنها مربوط است که به‌صورت دندریتی رشد می‌کنند. اشکال دندریتی منحصر به این ترکیبات نیست و در تمامی طبیعت، چه آلی و چه معدنی ممکن است دیده شود؛ کما این‌ که سلول‌های عصبی جانداران، معمولا دارای بخشی به‌نام دندریت هستند. حتی گیاهان نیز اشکالی این‌چنینی دارند و نمی‌شود گفت که شکل شجرهای داخل عقیق از گیاهان تبعیت می‌کند، بلکه همگی ساختار طبیعی مشابهی دارند.‏

ساختار عقیق شجر به این شکل است که وقتی عقیق هنوز به‌شکل کوارتز بوده و دگرگون نشده است، آهن و منگنز وارد آن شده و با شرایط خاص، طی فرآیند دگرگونی داخل منافذ سنگ رسوخ می‌کنند و سیستمی کریستالی تشکیل می‌دهند. بنابراین تشکیل نقوش شجر در سنگ، هیچ ارتباطی به گیاهان ندارد. همچنین باوری که می‌گوید نقوش داخل عقیق شجر در اثر رعدوبرق ایجاد می‌شود، باوری خرافی است.‏

نگین عقیق شجر اصل با منظره چند درخت روی کوه

واژه عقیق (Agate) برگرفته از نام رودخانه ای به نام Achates در شبه جزیره سیسیل و در جنوب شرقی این جزیره است جایی که عقیق برای اولین بار در آنجا یافت شد و تبدیل به گوهری با ارزش گشت و البته خوشبختانه امروزه در اکثر کشورهای جهان قابل استخراج است. از سنگ عقیق بیشتر در زیورآلات نقره استفاده می شود که البته طرفداران بسیاری نیز به خود جلب کرده است. عقیق رنگهای مختلفی از جمله مشکی ، زرد ، صورتی ، قرمز ، سفید ، قهوه ای و… دارد و از انواع عقیق می توان به شرف الشمس ، عقیق یمنی ، عقیق سبز ، عقیق شجر و …. اشاره کرد.

عقیق شجر از دیرباز مورد توجه بسیاری از مردمان کهن بوده که از آن نگین در قالب انواع زیورآلات و جواهرات اعم از انگشتر عقیق شجر ، گردنبند عقیق شجر ، دستبند عقیق شجر و … استفاده می کردند و امروزه هم طرفداران زیادی در ایران و کشور های دیگر دارد.

در گذشته عقیق شجر در تمامی ارکان زندگی از تجارت گرفته تا کشاورزی نقش تعیین کننده‌ای داشت. در یونان باستان نشانه عروس‌جنگل و روح‌درخت بود. به همین سبب کشاورزان این گوهر را در زمین‌های خود دفن می‌کردند تا محصول با کیفیت و فراوانی برداشت کنند‌‎.‎ از نظر تاریخی، عقیق با کارهای دستی مردمان عصر نوسنگی کشف و شناسایی شد. این گوهر به عنوان طلسم و زیورآلات به منظور شفا در میان بابلیان استفاده می‌شد. استفاده دارویی از سنگ عقیق شجر تا تمدن مصر و یونان باستان ادامه پیدا کرد و آوازه آن به افریقا، خاورمیانه و روسیه نیز رسید. این گوهر زیبا به عنوان سنگی بسیار مناسب برای تراش مطرح شد و از قرن پانزدهم تا نوزدهم راه خود را در بازارهای تجاری آلمان باز کرد. امروزه نیز خرید و فروش این گوهر در بسیاری از کشوره مثل ایران و آلمان و… مرسوم است‌‎.

نگین عقیق شجر قائنات تک درخت کلکسیونی با طرح عقیق باباقوری

اما همانطور که گفتیم مشکلی که بسیار مطرح است روش تشخیص سنگ عقیق اصل از بدل و نحوه قیمت گذاری نگین عقیق شجر می باشد که در این مطلب بر آن هستیم تا با فراهم کردن مطلبی مفید و کاربردی شما را در قیمت گذاری نگین عقیق شجر یاری کنیم تا بعضی از فروشندگان سودجو نگین عقیق شجر تقلبی را با قیمت بالایی به شما نفروشند. بنابراین باید ابتدا نحوه شناسایی نگین عقیق شجر از تقلبی را یاد بگیرید سپس نسبت به قیمت گذاری آن اقدام فرمایید.

امروزه اگر کمی اطلاعات داشته باشید می توانید به راحتی جواهرات عقیق مثل انگشتر عقیق شجر اصلی را از بدلی تشخیص دهید بنابراین با کمی وقت گذاشتن و کسب اطلاعات ، از خرید نگین های تقلبی برای رکاب انگشتر خود جلوگیری کنید. از آنجا که سنگ های عقیق شجر دارای منافذ و شکاف هایی میکروسکوپی زیادی می باشند از این رو برای رنگ آمیزی های شیمیایی موردی مناسب بوده و به علت نقش های فریبنده می توانند در صورت نبود اطلاعات کافی مشتری بعنوان نگین اصلی به فروش برسد. با این تفاسیر اگر قصد خرید دارید، اطلاعاتی را از متخصصین این زمینه بدست آوردید. در زیر به چند روش تشخیص عقیق اصل می پردازیم:

نگین عقیق شجر قائنات با منظره شگفت انگیز

نحوه تشخیص نگین عقیق شجر اصل

  1. اولین روش تشخیص سنگ عقیق شجر اصل: از آنجا که می دانید میزان سختی عقیق جدا از اینکه شجر باشد یا نوع دیگری از شیشه بیشتر می باشد بنابراین عقیق می تواند بر روی شیشه خط بندازد در غیر این صورت در عقیق بودن آن شک کنید.
  2. دومین روش تشخیص: در مقایسه دو عقیق هم اندازه، عقیق سنگین تر، اصل می باشد چون که عقیق اصل چگالی بالایی دارد بنابراین وزن بیشتری را در مقایسه با نمونه های مشابه خود دارد.
  3. روش سوم تشخیص: عقیقی که همچون شیشه صاف و زلال باشد امکان تقلبی بودن آن وجود دارد بنابراین عقیق اصلی ممکن است دارای لکه و یا رنگ کدر باشد. این روش همیشه صادق نیست و ممکن است عقیق صاف و خوش رنگ اصلی نیز وجود داشته باشد که بر این اساس قیمت بالایی پیدا می کند. عقیق اصل اغلب دارای اندکی هرج و مرج و بی نظمی در شفافیت است و بعضاً می‌توان درون آن خطوط و ابرهایی نامنظم را دید.
  4. روش چهارم: عقیق اصل در فصل تابستان و هوای گرم سرد بوده و در فصل زمستان حس گرمی به دست شما انتقال می دهد در حالی که عقیق (سنگ شجر) مصنوعی تابع دمای محیط می باشد.
نگین عقیق شجر قائنات با منظره ای جذاب

نحوه تعیین قیمت نگین عقیق شجر

  1. قیمت عقیق شجر غالبا براساس طرح و نقش های موجود بر روی آن قیمت گذاری می شود. هرچه این نقوش روی سنگ های عقیق شجر جالب تر و خاص تر باشد قیمت آن بالاتر می رود. ارزش این نگین از چند ده هزار تومان تا چند میلیون تومان قیمت گذاری می شود. هرچه نقش موجود بر آن ها با تصاویر واقعی شباهت بیشتری داشته باشد و یا اسامی منقوش بر روی آن واضح تر باشد قیمتش به مراتب بالاتر می رود. به طور کلی ذوق و سلیقه خریدار و فروشنده در قیمت گذاری انگشتر شجر بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال بسیاری از افراد از نگین های عقیق شجری که بر روی آن تصاویری از منظره هایی با درخت و نهر و… نقش بسته است خوششان می آید و همچنین کسانی هستند که از عقیق شجری که بر روی آن نام ائمه قرار گرفته را بیشتر می پسندند که معمولا سلیقه ها متفاوت می باشد.
  2. عامل دیگری هم که بسیار می تواند تاثیر گذار باشد قرار گرفتن نگین عقیق شجر بر روی رکاب است که بسیار می تواند تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال اگر نگین توسط یک فرد ماهر و متخصص بر روی رکاب سوار شود و جلوه خاصی بگیرد می توان برای آن قیمت بسیار بالایی در نظر گرفت.

با این نکات گفته شده برای تشخیص عقیق شجر اصل از‌ بدل شما قادر خواهید بود که با کمی تحقیق و مشورت به قیمت حقیقی نگین عقیق شجر برسید.

نگین عقیق شجر قائنات اصل با منظره کوه پایه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *