0

9 مورد درباره یاقوت سرخ وجود دارد که شما از آن بی اطلاع هستید

9 مورد درباره یاقوت سرخ وجود دارد که شما از آن بی اطلاع هستید

سایت اخبار جواهرات به بررسی اسطوره و تاریخچه سنگ آتشین معروف پرداخته است.

1. نام یاقوت سرخ از کلمه لاتین Ruber که به معنی قرمز است گرفته شده است

سوابق اولیه نیز نشان می دهد که یاقوت سرخ در زبان سانسکریت Ratnaraj نامیده می شد که به معنی پادشاه سنگ های قیمتی است. از لحاظ تاریخی، یاقوت های سرخ توسط سربازان مورد استفاده قرار می گرفت تا در جنگ ها از آن ها محافظت کند و در اروپا قرون وسطی این سنگ قیمتی به خصوصیاتی از جمله اشتیاق، سلامتی، موفقیت و خوپرد مربوط می شود.

گوشواره های Les Oiseaux Liberes با یاقوت و الماس از برند کارتیه

2. اسپنیل تا قرن هجدهم به عنوان یاقوت سرخ اشتباه گرفته می شدند

فرض بر این بود که انواع متنوع اسپنیل های قرمز همان یاقوت سرخ هستند تا اینکه دانشمندان کشف کردند که یاقوت سرخ کاملا یک جواهرسنگ متفاوتی در اواخر قرن هجدهم محسوب می شود. یکی از مشهورترین نمونه این هویت اشتباه، یاقوت سرخ شاهزاده Black بوده است که دارای 170 قیراط مهره اسپنیل نامنظم داشته که از سال 1367 میلادی در مالکیت خانواده سلطنتی قرار داشته است. امروزه این سنگ قیمتی میتواند در تاج سلطنتی و در میان دیگر سنگ های مشهور مانند الماس بزرگ 317 قیراطی کالینان دوم مشاهده شود.

تاج سلطنتی

3. یاقوت سرخ یک گوهر سلطنتی برگزیده و مناسبی هستند

همانطور که تاج مزین به یاقوت سرخ برمه ایِ الیزابت دوم نشان داده شد، این قطعه توسط خانه Garrard در سال 1973 ساخته شد و از 100 یاقوت سرخ برمه ای‌ ترکیب شده بود که به ملکه در روز عروسی اش هدیه داده شد.

تاج مزین به یاقوت سرخ برمه ایِ الیزابت دوم

4. یاقوت سرخ و یاقوت کبود، سنگی مشابه یکدیگر هستند.

تقریبا این دو سنگ، ماده معدنی کورندوم هستند و خاصیت شیمیایی مشابه ای جدا از سنگ هایشان دارد. یاقوت کبود در رنگ های رنگین کمانی بوجود می آیند (به علاوه رنگ آبی سنتی آنها، اینها می تواند شامل زرد، سبز و صورتی باشد) به جز قرمز که عنوان یاقوت سرخ را بدست می آورد.

حلقه یاقوت صورتی جواهرات آدلیا

5. اولین یاقوت های سرخ در برمه کشف شد

اینگونه سنگ های قیمتی را می توان در برمه یا همان میانمار فعلی ردیابی کرد که هنوز هم به دلیل توانایی آنها در در تشعشع ماهتابی و انتشار و درخشش شدید در تابش نور خورشید به عنوان منبع عالی یاقوت های سرخ شناخته شده است. امروزه دیگر منابع مهم یاقوت های سرخ کشورهای چون ویتنام، موزامبیک و تانزانیا می باشد.

انگشتر یاقوت سرخ

6. یاقوت های سرخ با کیفیت بالا را (خون کبوتر) نیز می نامند

این نام از رنگ قرمز خالص که تنها در شفافیت استثنایی یاقوت های سرخ یافت می شود گرفته شده است که هیچ گونه رنگ دیگری مانند صورتی، قهوه ای، بنفش ندارد.

گوشواره یاقوت سرخ Pippa Small

7. یاقوت سرخ می تواند بسیار گران قیمت باشد

یاقوت سرخ تنها جواهرسنگ رنگی است که مبلغ 1 میلیون دلار را به ازای هر علامت قیراط شکست. این رکورد توسط sunrise ruby، سنگ 25/59 قیراطی ثبت شده است که در انگشتری از برند کارتیه تشکیل شده است و در Sotheby`s Geneva به قیمت 30,335,698 دلار و به ازای هر قیراط 1,185,451 دلار فروخته شده است.

قیمت رکورد جهانی این سنگ قیمتی توسط The Sunrise Ruby تعیین شده است که وزن آن 25.59 قیراط است و در سال 2015 در ژته سوتبی فروخته شده است

8. یاقوت های سرخ سنگ ماه تولد برای ماه جولای به حساب می آیند.

اما نگران نباشید که ماه تولدتان در ماه دیگری قرار گرفته است، چون یاقوت های سرخ همچنین به طور سنتی برای چهلمین سالگرد عروسی نیز هدیه داده می شود.

حلقه یاقوت سرخ Jessica McCormack

9. بیشتر یاقوت های سرخ در مغازه ها احیا می شوند

احیا، رنگ و روشنی سنگ های قیمتی را بالا می برد. کمتر از 10 درصد از یاقوت های سرخ با کیفیت احیا نشده اند که در واقع باعث شده است که اینگونه سنگ های بخصوص بسیار نادر باشند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *