0

سنگ توپاز چیست؟ خواص سنگ توپاز (Topaz)

سنگ توپاز چیست؟ خواص سنگ توپاز (Topaz)

سنگ توپاز چیست؟ (Topaz)

توپاز سنگ ماه تولد دسامبر محسوب می شود و این سنگی است که چهارمین و نوزدهمین سالگرد ازدواج را با آن جشن می گیرند. توپاز نمادی از عشق و محبت است و گفته شده است که به افراد کمک می کند تا حالتی خوش و سرحال داشته باشند.

سنگ توپاز نامش را از کلمه یونانی Topazion گرفته است که ممکن است از زبان سانسکریتی Tapas که به معنی آتش است سرچشمه گرفته شده باشد.

این نام ممکن است از نام جزیره Topazos مصر نیز گرفته شده باشد که اکنون در دریاچه سرخ به جزیره st Jhons معروف است.

نویسنده لاتین به نام Pliny the Elder از نام این جزیره برای این سنگ سبز مایل به زرد استفاده کرده که در آنجا پیدا کرد و خیلی زود آنرا به بیشتر سنگ های زرد تبدیل کرد. توپاز عمدتا در آنجا یافت می شد اما اکنون نیز در برزیل، نیجریه، استرالیا، میانمار و مکزیک یافت می شود.

خواص سنگ توپاز

یونانیان و رومی ها بسیار برای توپاز به عنوان جواهرسنگی گران قیمت ارزش قائل بودند. در دوران قرون وسطی، توپاز زرد کوچکی از کوه های schneckenstein واقع در آلمان استخراج می شد و بسیاری از فرمانروایان از این سنگ در قالب جواهرات استفاده می کردند‌. استخراج عمیق ان بعدا از سال ۱۷۳۷ تا ۱۸۰۰ مورد استفاده قرار گرفت.

توپاز همیشه از زمان های قرون وسطی تا کشف بزرگترین ته نشین های آن در قرن نوزدهم در برزیل سنگی نادر و با ارزشی محسوب می شد.

امروزه توپاز بسیار سنگی محبوب و مقرون به صرفه است.

سنگ توپاز

در سال ۱۷۴۰ الماس ۱/۶۴۰ قیراطی Bragaza در شهر اوروپرتو برزیل یافت شد‌. این سنگ در تاج پادشاه پرتغال قرار می گرفت و تصور می شد که بزرگترین الماسی است که تا به حال یافت شده است. حقیقت این سنگ است که این سنگ الماسی است ‌که هرگز مورد تایید واقع نشده است و در حال حاضر تصور می شود که یک توپاز بی رنگ بوده است. توپاز یکی از سنگ هایی است که توسط هارون برادر موسی برای زره سینه مقدسش انتخاب کرد. او آنرا به عنوان دومین سنگ در ردیف اولین سنگ ها قرار داد‌.

توپاز همچنین به عنوان یکی از سنگ ها در اکتشافات یافت شده و یکی از سنگ های آخرالزمان محسوب می شود. در عرف و شیوه های مصریان، توپاز سمبلی از (Ra)، خدای خورشید بود که بخشنده زندگی است. در اروپا، توپاز محکم با Apollo که یک موجود خورشیدی است پیوند خورده است.

گوشواره توپاز

اکثر توپازها آبی و سبز می باشد. اغلب بیشترین جواهرات دیده شده در قالب جواهرات دارای سایه های زرد و قهوه ای و صورتی می باشند. انواع مختلف به خصوص توپازهای شفاف، صورتی، آبی و زرد عسلی با ارزش هستند. مطلوب ترین و گران قیمت ترین رنگ ها، توپاز سلطنتی نامیده می شود. در گذشته، تصور بر این بود که تمامی الماس های زرد توپاز بودند و اینکه تمامی توپازها زرد می باشند. در حال حاضر ما می دانیم که توپاز در رنگ های مختلفی از آبی کم رنگ و بی رنگ تا زرد، نارنجی، قهوه ای و صورتی وجود دارند. سنگ های صورتی در جواهرات ملکه ویکتوریا که با حرارت گرمایی توپاز طلایی و قهوه ای در برزیل تولید شده است بسیار محبوب بود.

توپاز با گذشت سال ها بسیار محبوب شده است. بیشتر توپازهای موجود در بازار تقبلی و مصنوعی هستند. متاسفانه هنوز راهی وجود ندارد که مشخص کند که کدام سنگ ها مصنوعی و کدام از آن ها طبیعی می باشند. اگرچه توپاز در مقیاس تجاری به صورت مصنوعی ساخته نشده است، رنگ آبی طبیعی کامل آن در توپازهای بی رنگ به وسیله تابش اشعه گاما تولید شده است. این عمل در تجارت مشروعیت قلمداد می شود و رواج فزاینده ای دارد. این یکی از دلایل فراوانی توپاز در تجارت است.

توپاز از نزدیک به بهترین آکوامارین شباهت دارد و یک جایگزین بسیار جذاب و بسیار مقرون به صرفه ای برای آکوامارین محسوب می شود. برخی از بهترین سنگ های توپاز پررنگ به عنوان رادیواکتیو یافت می شوند. در آمریکا همه توپاز ها بایستی برای میزان تشعشعات آزمایش شوند. زیرا طبق کمسیون تنظیم مقررات هسته ای سنگی با رادیواکتیو بالا ممکن است به استفاده کننده از این سنگ آسیب برساند. موسسه سنگ شناسی آمریکا در حال حاضر آزمایش تشعشعات را برای تاجران جواهرات فراهم می کنند. مراقب باشید اگر شما توپازی در خارج از آمریکا خریداری می کنید‌. اگر توپازی خریدید، عاقلانه است که ابتدا مورد آزمایش قرار گیرد وقتی که آنرا به خانه می آورید.

سنگ توپاز سوئیس

در اساطیر هندو کلمه توپاز به معنی گرماست. توپاز یکی از سنگ های مقدس درخت kalpa هندوها به شمار می رود. این درخت برای هندوها بسیار معروف و مقدس به شمار می رود. توپاز از نظر هندوها یکی از ۹ سنگ مقدس محسوب می شود.

هندوها معتقدند که استفاده از توپاز به عنوان آویز، عطش را تسکین می دهد، هوش را قوت می بخشد و عمر را طولانی می کند. توپاز به یک بار به عنوان یکی از ۵ ماده اساسی محسوب می شود که موجب محافظت از خدایان می شود.

شکل شاهین حکاکی شده بر روی توپاز برای استفاده کننده از این سنگ مهربانی و خوش نیتی را به ارمغان می آورد.

همچنین تصور بر این بود که این سنگ پشتیبان های ثروتمندی را جذب می کند که از تلاش های هنری حمایت می کند.

گفته شده است که توپاز با انرژی های خلاقانه سروکار دارد. توپاز همچنین سنگی عالی برای تقویت تمرکز است. بسیاری معتقدند که به دست کردن انگشتر توپاز از مرگ زودرس جلوگیری کرده و بی خوابی و طمع را کنترل می کند. همچنین اعتقاد بر این است ‌که توپاز برای کسانی که قادر که کنترل شهوت نیستند یک سنگ مناسب به حساب می آید‌.

گفته شده است که توپاز برای محافظت در برابر طیف گسترده ای از مشکلات احساسی و عاطفی تا آتش سوزی و حوادث ناگوار مورد استفاده قرار میگیرد.

نگین توپاز آبی

در سال ۱۲۵۵، st Hildegard، عارف معروف یک درمان ساده ای برای بینایی ارائه داد. او متذکر شد که یک توپاز را به مدت یه روز در شراب قرار دهید و سپس به آرامی آنرا بر روی چشم بکشید. شما می توانید توپاز را به دور گردن خود بیاندازید. همچنین تصور شده است که توپاز دیوانگی و جنون را درمان می کند.

سنگ توپاز برای ترویج ثروت مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت گفته شده است که خواب دیدن توپاز ممکن است نشان دهد که ثروت های خوبی در راه است. این رویاها همچنین می تواند روابط عاشقانه را پیشنهاد دهد.

طبق روایات معتبر توپاز مزایای زیادی به استفاده کننده از این سنگ می بخشد. این سنگ ترسویی و بزدلی را بر طرف می کند. خلق و خوی را تشکیل می دهد، جنون و طاعون را درمان می کند و عقل را هوشیار می کند. همچنین تصور می شد که توپاز به خواب کمک می ‌کند و کابوس ها را از بین می برد و روماتیسم و در مفاصل را درمان می کند. این سنگ همچنین به عنوان سنگی موثر در برابر بیماری قلبی و خونریزی شناخته شده است. گفته شده است که این سنگ رنگ خود را از دست می دهد تا نشان دهد که سمی وجود دارد. بنابراین از صاحب خود محافظت می کند. تصور بر این بوده که اگر این سنگ مداوم مورد استفاده قرار بگیرد و کنار گذاشته نشود رفاقت و وفاداری را به ارمغان می آورد‌. همچنین اعتقاد بر این بوده که توپاز یک طلسم موثر در برابر حوادث و آتش سوزی است و در افزایش بصیرت و شهود و زندگی طولانی کمک شایانی می کند. برای مسیحیان این سنگ به عنوان نمادی از راستی و تقوا شناخته شده است‌.

گفته شده است که توپاز یک سنگ ایده آلی برای مسافران است که آنها را از فراق از خانه و خطر محافظت می کند.

رومیان باستان اعتقاد داشتند که توپاز از بیماریهای قفسه سینه و درد شکم جلوگیری می کند. توپاز را در طلا قرار دهید و آن را در اطراف گردن بیاندازید. توپاز در دفع کردن فال های بد ، بهبود بینایی ضعیف و آرام کردن خشم مشهور است.

گوشواره توپاز آبی

خواص سنگ توپاز

سنگ توپاز دارای خواص بسیاری است زمانی که به سلامت فیزیکی افراد کمک کند. گفته شده است که توپاز با ستون فقرات سر کار دارد و در ثبات و تنظیم کردن عملکرد قلب کمک می کند.

از توپاز برای درمان خونریزی استفاده می‌شود و برای تقویت سلامت در سیستم های غدد بدن مفید است. توپاز برای کسانی که آرزو دارند بینایی خود را تقویت کنند بسیار توصیه می‌شود. در زمان های اولیه اعتقاد بر این بود که توپاز قادر است در واقع گرمای تب راجذب کند و اعتقاد بر این بود که التهاب، ناراحتی و درد ناشی از آرتروز را کاهش می‌دهد. از توپاز در هند برای درمان ورم لوزه ها، سرفه های بزرگ و گوشک (اوریون) استفاده می شود. توپاز همچنین برای درمان عفونت ها، ناشنوایی ها، گواتر خونریزی، نقرس، مشکلات گردش خون و کابوس ها مفید است. توپاز در رسیدن به هضم مناسب، مبارزه با بی اشتهایی، بازیابی حس چشایی تحریک متابولیسم و موارد دیگر کمک می کند‌

توپاز مخصوصا برای هنرمندان مناسب است. این سنگ افراد را قادر می‌سازد تا به خلاقیت های هنری خود دسترسی پیدا کند و قدردانی افراد را از زیبایی ها افزایش دهد. گفته شده است که توپاز این ظرفیت را به افراد می دهد تا هم تصویر بزرگتر را ببینند و هم جزئیات لحظه را که تشخیص دهند که چگونه آنها مناسبات مشترکی دارند.

از نظر عاطفی توپاز سنگ مفید برای درمان افسردگی است. این سنگ به افراد کمک می‌کند تا ترسهای خود را کاهش دهند و بیماری‌های روانی را درمان کنند. این سنگ احساسات را متعادل می‌سازد و به کسانی که از حالت افراط و تفریط به یک طرف دیگر می روند کمک می کند. توپاز برای بهبودی یک شخصی که از شوک و ضربه روحی رنج می برد به شدت توصیه می شود. توپاز همچنین برای کسانی که زندگی شان دارای تنش و استرس بسیاری است سنگ فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. توپاز می تواند یک شخص را تحریک کند تا چشم انداز روشن تری نسبت به زندگی داشته باشد. توپاز به خاطر توانایی اش در هماهنگ کردن شخصی با نفس بالای خود بسیار مورد ستایش واقع شده است. این امر زندگی را مطابق آرزو و دیدگاه هایتان آسان می کند. در کل گفته شده است که توپاز حرص و طمع، دیوانگی جنون، دورویی، حسادت، فتنه، بیماری، جراحت، مرگ ناگهانی، جادوگری، سحر و جادویی منفی و همه احساسات طاقت فرسا را از بین می برد. گفته شده است که توپاز آرامش می دهد، التیام بخشیده و مجدداً انگیزه می بخشد و به استفاده کننده از این سنگ قدرت، وفاداری، زیبایی، محافظت، سلامتی، کاهش وزن، شادی،سخاوت، فراوانی، خرد، روشنگری، دانش و فضیلت های رهبری و عشق را به ارمغان می آورد.

تو پاز به عنوان عاشق طلا شناخته می شود زیرا از آن برای جمع آوری ثروت و پول استفاده می شود. این سنگ از لحاظ سنتی به عنوان یک سنگ عشق، سنگ خوش شانسی و موفقیت در رسیدن به اهداف شناخته می‌شود. گفته شده است که توپاز هنگامی در طلا قرار می گیرد و در دست چپ بسته شود بسیار موثر می باشد. توپاز اعتماد به نفس را به ارمغان آورده و در حل مشکلات موثر و صراحت، صداقت، خودکنترلی، خود تعهد بخشیدن و گسترش خرد درونی را به همراه دارد.

توپاز را در خانه قرار دهید زیرا این سنگ خانه را در برابر آتش سوزی و حوادث محافظت می کند. هنگامی که توپاز زیر بالش قرار می گیرد کابوس ها را از بین برد و به خوابگردی افراد پایان می‌دهد. در کل توپاز به این معروف شده است که می تواند انرژی منفی را به انرژی مثبت تغییر دهد.

به ویژه گفته شده است توپاز به شدت برای کسانی که عصبانی هستند مفید می باشد. توپاز در از بین بردن عصبانیت افراد و تحقق احساسات اشخاص بسیار کمک می‌کند.

توپاز به افراد کمک می کند تا احساسات واقعی خود را درک کرده و به آن افتخار کنند و خشم و غضب را رها کند.

توپاز به پرگویی نیز کمک می کند و سنگ فوق العاده ای برای تعمق و تفکر است و کمک می‌کند تا مطابق دیدگاه ها و چشم اندازهای خود زندگی کنید. توپاز به شما کمک می کند تا حقیقت را بشناسید و دقیقا جایی که شما از حقیقت دور شده اید را تشخیص دهید. توپاز یک انتخاب عالی برای زمانی است که ما می خواهیم کل زندگی خود را بفهمیم و زمانی که می خواهیم بدانیم که چرا آرزوهای بزرگ ما برآورده نشده است. این سنگ به ما این اجازه را می‌دهد تا به وضوح ببینیم چه چیزی را به دست آورده ایم. این دیدگاه روشن به ما اجازه می‌دهد تا آرامش درونی داشته باشیم.

خواص فیزیکی و علم توپاز

خواص فیزیکی و علم توپاز

مقیاس سختی توپاز ۸ برآورد شده است. توپاز یک سنگ درخشان سختی با طیف رنگی عالی می باشد. در حقیقت رنگ توپاز در تعیین مقدار آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. به طور طبیعی توپاز در یک محدوده از رنگها ایجاد می‌شود و حرارت گرمایی داده می‌شود تا رنگ های محبوب تری را تولید کند. توپاز واقعی در سایه های آبی رنگ، زرد، نارنجی، قرمز، قهوه ای یافت می‌شوند و گاهی اوقات از طریق پرتو افکنی ایجاد شده تا رنگ‌های آبی را تولید کند. اصطلاح توپاز سلطنتی به سنگ هایی با رنگ نارنجی هلویی مایل به قرمز اشاره دارد. امروزه سنگ های صورتی آبی و عسلی رنگ بیشترین تقاضا را دارند در حالیکه رنگ صورتی، زرد طلایی آن با ارزش‌ترین آنهاست.

انواع توپاز امروزه بیشتر در دسترس است. بسیاری از توپاز های بی رنگ تحت پرتوهای تابیده و تابش گرما قرار می گیرد. برخی از آنها تقریبا با چشم غیر مسلح از آکوامارین قابل تشخیص نیستند. آنچه که باعث میشود توپاز از آکوامارین متمایز شود فقدان چند رنگ نمایی است. آکوامارین همواره رنگ های بسیار جذابی از آبی تا آبی مایل به سبز یا سبز مایل به آبی را نشان می دهد. توپاز معمولاً دارای رنگ آبی روشن تری است ،شاید با رنگ مایل به خاکستری که مطمئنا آن را از آکوامارین متمایز می کند.

همانند تمامی سنگ‌های قیمتی روشن، ارزش توپاز به شدت رنگ آن افزایش می‌یابد. توپاز داری رنگ آبی آسمانی است و در رنگ یکنواخت است در حالی که توپاز اغلب بی رنگ هستند اما می تواند روشن و گاهی اوقات به رنگ آبی تند دربیایند. این سنگ می تواند گاهی اوقات نیز کمی رنگ خاکستری یا حتی مایل به سبز داشته باشد. توپاز آلومینیوم سیلیکات است که دارای حداکثر ۲۰ درصد فلورین یا آب می باشد. خواص فیزیکی و چشمی آن با توجه به قسمت هایی از آب یا فلورین موجود متفاوت است.

توپاز قهوه ای طلایی و صورتی شامل آب زیادی هستند و تمایل به تشکیل کریستال های طولانی تری دارند. توپاز یکی از سخت ترین مواد معدنی سیلیکات هستند .به خاطر درخشندگی بالای توماز باعث شده است که به یکی از نمونه مواد معدنی و عالی تبدیل شود که دارای رنگ های جذاب و کریستال‌های خوش فرم می باشد. ویژگی بارز توپاز شکاف آسان و بی نقص آن است. در صورت برش، صیقل دادن توپاز نیاز به رسیدگی دقیق است زیرا این نمونه از مواد معدنی ممکن است شکاف بر دارد یا شکاف‌های داخلی آن بیشتر شود.

توپاز برخی از بزرگترین کریستال ها را تولید می‌کند. آنها می‌تواند ۳ فوت طول داشته باشند و تا چند صد پوند وزن دارند. بزرگترین سنگ ها ۲۰ هزار قیراط وزن دارند. یکی از بزرگترین سنگ های توپاز در جهان در موزه تاریخ طبیعی در شهر نیویورک قرار دارد. توپاز از برزیل صادر می‌شود. بزرگترین توپاز بریده شده با رنگ آبی کم رنگ به نام پرنسس برزیلی در TeoFilho Otoni شمال شهر ریودوژانیرو برزیل یافت شد، که دارای 21/237 قیراط وزن دارد و به عنوان یک برش دایره ای شکل مد شده است. در حال حاضر این سنگ در موسسه Smithsonain در شهر واشنگتن به نمایش گذاشته شده است.

روش نگهداری از جواهرات توپاز

روش نگهداری از جواهرات توپاز

بهترین روش برای تمیز کردن توپاز این است که آن را با آب و صابون گرم تمیز کنیم. هرگز توپاز را با دستگاه اولتراسونیک خانگی یا بخارشو تمیز نکنید. بسیار مهم است که این سنگ از هر گونه قرار گرفتن در معرض تغییر سریع دما، اسیدها یا گرما محافظت شود. یک سنگ توپاز از دست دادن رنگ خود را زمانی آغاز می‌کند که در معرض خورشید یا گرما قرار بگیرد. توپاز نسبتاً سخت است اما می تواند به راحتی شکاف برداشته شود، اگر به زمین انداخته شود. بنابراین از توپاز خود با دقت مراقبت کنید.

زرسی برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *