0

سنگ فیروزه نیشابور چیست؟ خواص سنگ فیروزه نیشابور

سنگ فیروزه نیشابور چیست؟ خواص سنگ فیروزه نیشابور

سنگ فیروزه نیشابور

نام سنگ فیروزه با نام نیشابور همراه است. هرچند فیروزه در غیر از ایران در مکان های دنیا هم چون مصر، آمریکا و چین نیز یافت می شود، به شهادت گوهرشناسان دور و نزدیک، سنگ فیروزه نیشابور بر روی زمین مقام اول را دارد و همواره زینت بخش گنجینه های گران بهای ثروت مندان جهان و خزاین ممالک بوده و توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

همانطور که سنگ فیروزه هفت هزار سال قدمت دارد، معدنچیان در کنار نوآوری های مدرن در جستجوی قدیمی ترین منبع ماندگار فیروزه از تکنیک های صنایع دستی استفاده می کنند.

موادی از هر منطقه ای که امپراطوری های ایران باستان در آن قرار داشته می تواند به عنوان فیروزه ایرانی در نظر گرفته شود.

در عصر مدرن، بسیاری از دلالان از آن به عنوان یک توصیف گر برای با کیفیت ترین جواهر سنگ های فیروزه استفاده می کند. آبی ایرانی، معمولا گران قیمت ترین جواهر سنگی است که شما پیدا خواهید کرد.

فیروزه ایرانی نیز ممکن است فیروزه نیشابور نامیده شود که بعد از مکانی که در آن شناسایی شده نامگذاری می شود. بسیاری از معادن نزدیک شهر نیشابور قرار گرفته اند. نام نیشابور را از نام شابور اول، پادشاه دوم امپراطوری ساسانی گرفته شده است که ترکیبی از کلمات فارسی پسر و پادشاه است که به معنای واقعی کلمه به پسرِ پادشاه ترجمه می شود.

در دنیای باستان، نیشابور، در امتدا جاده ابریشم قرار داشت. از اینجا، جواهر سنگ های فیروزه راه خود راهم به اروپا و هم به آسیا می رساندند. ماهیت این مسیر تجاری به جوامع اجازه داد تا کالا های خود را عمیقا اختصاصی و متمایز تر کنند.

مردم این منطقه به علت نزدیکی به معدن به فیروزه فارس متخصص بودند. آنها قرن ها فیروزه های با کیفیتی را بدون همتا در اختیار داشتند. در عصر مدرن، تنها فیروزه از جنوب غربی آمریکا می توانست با فیروزه نیشابور مورد مقایسه قرار بگیرد.

برای ایرانیان باستان، فیروزه یک سنگ ارزشمند قلمداد می شد و رنگ آبی پر رنگ آن مفهوم بهشت بر روی زمین را بازتاب می دهد. گنبد مکان های ایرانیان باستان از فیروزه، پوشیده شده است تا این اعتقاد را منعکس کند.

بیشتر فیروزه های درشت هنگامی که از زمین خارج می شوند دارایی کیفیت گچی و پر منفذی هستند. معمولا، کمتر از پنج درصد فیروزه برای شکل دهی بدون درمان آماده هستند.

فیروزه نیشابور تحت اشباع قرار می گیرد تا دوام سنگ را افزایش دهد. پلیمرهای بدون رنگ این مواد را تثبیت می کند، که باعث می شود کار را برای صنعت گر آسان تر کند تا سنگ را شکل دهد.

اشباع روش درمانی قابل اعتماد تری و با ثبات خوب است.

تعیین ارزش فیروزه نیشابور

آیا فیروزه نیشابور با ارزش است؟

ارزش سنگ های رنگ شده معمولا با ترکیب رنگ ها، وضوح، برش، و وزن قیراط آن مشخص می شود. این در هنگام تعیین آنچه که ارزش فیروزه نیشابور دارد، متفاوت نیست. این دستور العمل ها به شما کمک می کند تا سنگ های فیروزه را برای مجموعه کلکسیون خود انتخاب کنید.

انگشتر فیروزه نیشابور

رنگ فیروزه نیشابور

همانند هر سنگ رنگی، رنگ یکی از فاکتور های مهم هنگامی که آنرا به مجموعه جواهرات اضافه می کنید محسوب می شود. فروشگاه زرسی در رابطه با فیروزه نیشابور به تنوع رنگ و کیفیت معروف است.

معامله گران حتی توزیع رنگ و پیریت را بسیار مطلوب می دانند. اما سلیقه های افراد متفاوت است.

هنگامی که یک نمونه برای کلکسیون خود انتخاب می کنید به ظاهر جالب فیروزه و پیریت دقت کنید.

سپاس فراوان از مادر طبیعت (خدا)، هر سنگی منحصر به فرد و مخصوص خواهد بود.

وضوح و روشنایی سنگ فیروزه نیشابور

با اینکه یک سنگ مات و غیر شفاف است، سنگ فیروزه نیشابور به خوبی صیقل داده می شود. سنگ های تکمیل شده دارای موم های درخشانی می باشند و پیریت با درخشش خود برق می زند. رنگ آبی فیروزه باید روشن و با طراوت باقی بماند. سطح این سنگ باید حتی بعد از صیقل دادن هم باید سالم باقی بماند. لکه های کوچک ممکن است در جایی که فیروزه با مواد پیریت به دو قسمت تقسیم می شود بر روی سنگ نمایان شود.

برش فیروزه نیشابور

قرن ها، صنعت گران فیروزه های با ضخامت را به کابوچون (Cabochon) یا دامله ای تبدیل کرده اند. معروفترین تکنیک برای شکل دادن به جواهر سنگ های کدر و غیر شفاف این است که گوهرشناسان، کابوچون ها را به قبه های نرم با کف صاف تشکیل می دهند. کابوچون ها عمدتا به دایره شکل و بیضی شکل تبدیل می شوند، اگرچه اشکال دیگر مانند اشکی شکل یا کوسن مانند نیز امکان پذیر می باشد.

زمانی که یک فیروزه کابوچونی را انتخاب می کنید، تقارن شکل سنگ را پیدا کنید. این سنگ باید یک شکل مساوی داشته باشد. کف صاف این سنگ اجازه می دهد تا به درستی در جواهرات فیروزه قرارداده شود.

سنگ های کابوچون اغلب گودی شکل هستند و با فلزی پیچیده شده در اطراف سنگ می باشد تا آن را در جواهرات ایمن نگه دارد. برای امنیت بیشتر، مقدار کمی از چسب ممکن است برای نگه داری سنگ در آن قسمت مورد استفاده قرار گیرد.

میزان قیراط فیروزه نیشابور

این تنوع از سنگ فیروزه نیشابور در سایزهای مختلفی در دسترس است که زمینه های جالبی برای هر کسی فراهم می کند.

این سنگ های دایره شکل برای کسانی که دنبال سنگ هایی با رنگ ملایم تر هستند مناسب است، که در اندازه هایی بین ۸ میلی متر تا ۹ میلی متر می باشد‌. اگر شما به سنگ بزرگتری احتیاج دارید سنگ بیضی شکل یا گلابی مانند بهترین گزینه است. سنگ های بیضی شکل را در اندازه های ۱۵ تا ۲۰ میلی متر و سنگ های گلابی مانند را در اندازه خای ۱۲ تا ۱۶ میلی متر پیدا کنید .بین این دو سایز شما می توانید اشکال دیگری که در سایزهای مختلفی وجود دارد را با توجه به سلیقه یا بودجه ای که دارید پیدا کنید. فیروزه نیشابور در وزن با قیراطی بیشتر تشکیل می شود.

اما تقاضا برای فیروزه نیشابور با قیمت بالاتر به قیراط آن بستگی دارد.

طرز عمل و استفاده از فیروزه نیشابور

روش استفاده و طرز عمل تکنیکی است تا دوام و زیبایی سنگی که مورد استفاده قرار میگیرد را افزایش دهد، در غیر اینصورت ممکن است برای استفاده مناسب نباشد.بیشتر فیروزه های درشت هنگامی که از زمین خارج می شوند دارای کیفیت گچی و پر منفذی هستند. معمولا، کمتر از پنج درصد فیروزه برای شکل دهی بدون استفاده آماده هستند.

فیروزه نیشابور تحت اشباع قرار می گیرد تا دوام سنگ را افزایش دهد. پلیمرهای بدون رنگ، این مواد را تثبیت می کند، که باعث می شود کار را برای صنعت گر آسان تر کند تا سنگ را شکل دهد.

اشباع روش استفاده قابل اعتماد تر و با ثبات خوب است.

نگهداری از سنگ فیروزه نیشابور

بهترین روش نگهداری از جواهرات فیروزه، فیروزه نیشابور تنها به مراقبت های اساسی از جواهر سنگ ها دارند. همانند بیشتر جواهر سنگ های دیگر، همیشه در استفاده از دستگاه های اولتراسونیک و بخار یا مواد شیمیایی خشن، جانب احتیاط را برای فیروزه ایرانی رعایت کنید.

چه کسانی می توانند از فیروزه نیشابور استفاده کنند؟

فیروزه یکی از سنگ های پر طرفدار محسوب می شود.

برای قرن ها، فیروزه سنگی بود که خیلی ها مشتاق این بودند که آنرا داشته باشند. در دنیای عرب به سنگ فیروزه به عنوان سنگی دارای اعتبار و حیثیت نگاه داشته می شود. ایرانی های باستان این سنگ ها را به دسته طبقه بندی کردند. سنگ های ایده آل در این زمان، رنگ آبی رنگ و خالی از ماتریس بود.

چگونه فیروزه نیشابور با سنگ های فیروزه دیگر مقایسه می شوند؟

اغلب، پی بردن به منشا سنگ ها توسط ظاهر آنها به تنهایی مشکل است. بسیاری از نشانه های بصری می توانند با درمان تغییر کنند و حتی آزمایش کامل هم لزوما منشا سنگ را تایید نمی کند.

در حالی که فیروزه با بسیاری از این مسائل مشابه به مواجه است. ظاهر یک سنگ اغلب سر نخ هایی را برای منشا آن ارائه می دهد. رنگ، اشباع و ظاهر فیروزها این بینش را به انسان می دهد که این سنگ متعلق به کجاست و از کجا آمده است.

ترکیبات پیریت در فیروزه نیشابور یکی از این کیفیت هاست که آنرا از دیگر سنگ های فیروزه که در فروشگاه زرسی پیدا می شود جدا می کند.

معدن سنگ فیروزه نیشابود

سنگ فیروزه ایرانی از کجا می آید؟

ایران باستان، یکی از منابع فیروزه های قیمتی است.

ایران یکی از چشمگیرترین منابع فیروزه ایرانی نیز محسوب می شود.

معدن فیروزه نیشابود در دامنه جنوبی کوه بینالود واقع در 53 کیلومتری شمال غربی شهر نیشابود قرار دارد. به گفته رئیس اداره صنایع و معادن نیشابور ذخیره قطعی معدن فیروزه نیشابور 8 هزار و 671 تن برآورد شده است که سالانه 15 تن از آن استخراج می شود.

شواهد تاریخی نشان می دهد که قدیمی ترین سنگ فیروزه جهان که به دست انسان تراشیده شده است از عمق 5/3 متری زمین در 20 کیلومتری نیشابور کشف شد که بر روی کمربند اسکلت انسانی 5500 ساله قرار داشته است. البته غیر از نیشابور در مناطق دیگری از خراسان مانند قوچان و کاشمر نیز معادن فیروزخ وجود دارد.

محصولات فیروزه نیشابور فروشگاه زرسی از معادنی واقع در کوه بینالود، نزدیک نیشابور یافت و استخراج می شود. معادن آنها اطراف روستا فیروزه حدود ۳۰ مایلی شمال غربی نیشابور مستقر شده است.

معدن فیروزه نیشابود

چگونه فیروزه نیشابور استخراج می شود؟

برای هفت هزار سال، عملیات استخراج انواع سنگ فیروزه در نیشابور وجود داشته است. معدنچیان مدرن از تکنیک های استادانه اجداد خود و به علاوه از ابزارهای جدیدتری مانند دینامیت نیز استفاده می کند. اگرچه دینامیت باعث می شود که فرایند استخراج کارآمدتر شود اما انفجار و خرد شدن سنگ های نیز می تواند به محصول نهایی صدمه وارد کند. به همین علت سازمان های دولتی در حال بررسی راه هایی برای مدرنیزه کردن روش استخراج کردن می باشند. علاوه بر این مقررات صادراتی فعلی میزان مواد خشن و باضخامتی که می تواند از کشور خارج شود را کاهش داده است.

نگرانی زیادی در مورد از دست رفتن منافع با آسیب رسیدن به مواد خشن با دوام و مدرنیزه کردن فرایند استخراج و صادرات برای رقابت در مقیاس جهانی وجود دارد.

برآورد جریانات نشان می دهد که بین ۴۰ تا ۵۰ تن از فیروزه های درشت و خشن هر ساله از کشور خارج می شوند. کارشناسان معتقدند که در این سطوح از تولید، معدن ها دارای مواد کافی برای ادامه تولید تا ۲۰۰ سال دیگر نیز هستند.

فیروزه های درشت توسط صنعت گران محلی ساخته می شوند. بیش از ۳۰۰ کارگاه که در زمینه کار با فیروزه کار میکنند باقی مانده اند. این متخصصان هستند که منحصرا با فیروزه سر و کار دارند.

گوشواره و دستبند فیروزه

خواص فیروزه نیشابور

فیروزه نیشابور به چه معنی است؟

سنگ فیروزه به عنوان یکی از اولین سنگ های قیمتی شناخته شده به بشریت، مردم از همان اوایل درباره این سنگ شگفت انگیز افسانه و روایت هایی ساختند.

فیروزه ایرانی توسط فرهنگ اعراب بسیار محترم شمرده می شوند.

از زمان قدیم فرهنگ آنها روش های بسیاری را برای توصیف درجه رنگ و کیفیت سنگ مورد استفاده قرار داده است. در قرن هجده و نوزدهم ، سه دسته اصلی به طور گسترده شناخته شده اند.

1. انگشتری: به عنوان بالاترین درجه در نظر گرفته شده و برای استفاده در حلقه های فیروزه مورد استفاده قرار گرفت. سنگ ها به صورت انفرادی و اساسی مورد بررسی قرار گرفتند . کوچکترین انحراف در کیفیت به شدت از ارزش آن می کاهد.

۲. بارخانه: دارای موادی با درجه متوسط بود. خود آن به چهار زیر مجموعه جداگانه تقسیم شده است. صنعت گران برای تزئینات از این مواد و دیگر جواهرات استفاده می کنند و یا توسط اروپاییان مورد معامله قرار می گرفت تا در زمینه جواهرات از آن ها استفاده کنند.

3. عربی:  آخرین درجه فیروزه ایرانیان باستان بود.

همچنین با تنوع رنگی که دارد، در اقلام بزرگ تر مانند حرز یا دستبند فیروزه مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص سنگ فیروزه نیشابوری بسیار زیاد است و  شما را در زمینه های مختلف کمک بسیار زیادی می کند در ادامه این مطلب ما برای شما چندین مورد از خواص سنگ فیروزه نیشابور را بیان کرده ایم:

فیروزه ایرانی همچنین توسط فرهنگ های عشایری به عنوان اسب سنگی در نظر گرفته می شود‌. به نظر می رسید استفاده از فیروزه یک نفر را از سقوط یا پرت شدن از روی اسب جلوگیری می کنند. آنها همچنین اعتقاد داشتند که اسب ها را سالم و آرام نگه می دارند. حتی امروزه زین اسب غالبا با سنگ های فیروزه تزیین شده است تا این رسم و رسوم و سنت را ادامه دهند.

در فرهنگ ایران باستان، سنگ فیروزه به شدت با چشم ارتباط دارد‌. علاوه بر دفع، زخم چشم، این سنگ همچنین به نظر می رسد بیماری های چشم را درمان می کند. گفته شده بود، تنها حمل یک فیروزه چشم ها را قوی می کند. علاوه بر این قرار دادن یک فیروزه بر روی چشم التهاب و حتی آسیب و صدمه را کاهش می دهد. میزان خالصی رنگ توسط ایرانیان باستان محترم شمرده می شود.

خرافات بسیاری در ارتباط با سنگ های رنگ آمیزی شده دارد. در ابتدا، میزان وفاداری یک زن می تواند توسط جواهراتش سنجیده شود.

اگر آن زن وفادار باشد، فیروزه درخشان و آبی باقی خواهد ماند اگر او گمراه و سرگردان شود، جواهرات کم رنگ خواهند شد.

از سوی دیگر، به نظر می رسد این سنگ نشان دهنده سلامت عمومی است. هنگامی که پر از انرژی و قدرت باشید، فیروزه شما پر طراوت و زیبا خواهد ماند. با این حال، اگر سلامتی شما کاهش یابد، سنگ فیروزه شما ترک خواهد خورد و کم رنگ می شود.

در نهایت، فیروزه ایرانی، علی الظاهر دلالت کننده ای بر میزان خالصی هوا می باشد. سنگ فیروزه روشن و درخشان باقی می ماند هنگامی که هوا خالص و تمیز باشد و همچنین سنگ تیره و تار می شود هنگامی که هوا آلوده می باشد.

اگر در معرض ماه گرفتگی قرار بگیرد، جواهر فیروزه با ویژگی (شانس) برانگیخته می شود و چیزهای خوبی برای صاحبش به ارمغان می آورد.

درمانگران جواهر مدرن، همچنان ارزش فیروزه را بسیار زیاد می دانند.

آنها با درمان کردن عفونت گلو و ریه به این سنگ اعتبار می بخشند.

کریستال های درمان کننده به خاطر توانایی خود درمان بیماری ها و کاهش التهاب به خصوص التهاب چشم ،هواداران بسیاری را جذب خود کرده است.

در بعد معنوی می توان گفت که فیروزه با احساس افسردگی مبارزه می کند و اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

آیا فیروزه ایرانی یک سنگ ماه تولد محسوب می شود‌؟

فیروزه در برابر آزمایش های زمانی ایستادگی و محبوبیت خود را در طول قرن ها حفظ کرده است.

از قرن پانزده یا شاید هم قبل تر، فیروزه سنگ ماه تولد محسوب می شده است.

در سنت های مدرن، فیروزه نیشابور سنگ تولد ماه دسامبر است. این سنگ در کنار سنگ تانزانیت (Tanzanite) و زیرکن (Zircon) به عنوان نماد ماه زمستان قرار گرفته است.

سنگ فیروزه همچنین یک هدیه مرسوم برای یازدهمین سالگرد عروسی به شمار می رود‌.

حقایق فیروزه نیشابور

فیروزه نیشابور بهترین فیروزه در جهان محسوب می شود .حدود حداقل ۲ هزار سال پیش شهر نیشابور یکی از منابع مهم فیروزه باقی مانده بود که در ابتدا توسط ایرانیان به نام پیروزه نام گذاری شده بود.

روایتی است که بیان می کند معادن نیشابور واقع در شمال شرق ایران به پسر ابراهیم، اسماعیل تعلق دارد‌.

قدیما در ایران فیروزه را پیروزه می نامیدند که به معنی پیروزی است. فیروزه نیشابور جواهر سنگ ملی ایران محسوب می شود.

اعتقاد بر این است که اولین نمونه های فیروزه که اروپاییان به آن دسترسی پیدا کردند احتمالا از طریق پست تجاری از ایران به ترکیه منتقل شده بود. بهترین فیروزه ایران، آبی پر رنگ می باشد با مقدار کمی ماتریس و نسبت به فیروزه های استخراج شده مکان های دیگر فیروزه هرگز یک ماده سخت و با ضخماتی نیست، اما فیروزه ایرانی معمولا از فیروزه های استخراج شده دیگر مکان ها با ضخامت تر است.

مقیاس ضخامت فیروزه ایرانی در حدود ۵ الی ۶ می باشد‌. فیروزه ایرانی به خاطر رنگ آبی روشن و با طراوت خود شناخته شده است.

با کیفیت ترین فیروزه دامله ای از شهر نیشابور

دارای رنگ منحصر به فرد و ظاهری فوق العاده و جواهر سنگی برش داده شده. فیروزه نیشابور یک مواد نادر و کمیابی است که امروزه در حال کاهش است. این سنگ برای طراحی جواهرات نقره و طلا مناسب است. این سنگ می تواند در اشکال و سایزهای مختلف کابوچون (Cabochon) به نرمی برش داده شود. این سنگ برای آویز فیروزه، گوشواره فیروزه و انگشتر فیروزه که با طراحی های طلا و نقره همراه است یک انتخاب با سلیقه و خوش ذوقی محسوب می شود.

استفاده فیروزه در معماری

در معماری ایرانی، از فیروزه آبی رنگ برای پوشش گنبد مکان های ایران به کار می رود. زیرا رنگ آبی پر رنگ نماد بهشت بر روی زمین است.

سبک معماری آرامگاه کمال الملک

سبک معماری آرامگاه کمال الملک

این پروژه طی 5 سال از سال 1337 تا 1342 شمسی با کمک تعدادی هنرمند نیشابوری و زیر نظر مهندس سیحون ساخته شد، این مقبره زیبا در محیطی با مساحت بیست و هشت متر مربع با استفاده از کاشی کاری های فیروزه ای طراحی و اجرا گردید، این سازه دارای شش قوس نیم دایره ای می باشد که به روی پایه ای بتنی تشکیل شده است.

سبک معماری آرامگاه کمال الملک

سبک معماری آرامگاه کمال الملک

نمایی از کاشی فیروزه رنگ کاری شده مسجد شیخ لطف الله در شهر اصفهان.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *