0

انگشتر در دست چپ چه حکمی دارد؟

انگشتر در دست چپ چه حکمی دارد؟

آیا تا به حال شده است که به این فکر کنید که انگشتر در دست چپ چه حکمی دارد؟ این سوالی است که در ادامه مطلب بصورت کامل به آن جواب می دهیم.

بنابر آنچه در مطلب «انگشتر در دست راست چه فضایل و فوایدی دارد» گذشت، انگشتر در دست راست فضیلت بسیار دارد برخلاف دست چپ که فضیلتی برای آن ذکر نشده ، بلکه باید تا آنجا که ممکن است از تنها به دست چپ کردن و خالی گذاردن دست راست از انگشتر پرهیز کرد، چرا که انگشتر در دست راست کردن نشانه شیعه بودن است. و ائمه اطهار(ع) نیز بر انجام این عمل و زنده نگه داشتن این سنت، بسیار تاکید داشته اند.

شواهد تاریخی نشان می دهد دشمنان اسلام، همچنین خلفای غاصب و بعد از آن خلفای اموی و عباسی به ویژه معاویه می کوشیدند تا با سنتهای پیامبر(ص) و به ویژه سیره امیرالمومنین و دیگر اهل بیت و مظاهر شیعه گری مبارزه کنند و نه تنها مردم را از عمل به این سنتها باز دارند، بلکه آنان را وارونه و برعکس در میان مردم ترویج دهند.

راغب از اعلمای اهل سنت می گوید:«همانا پیامبر و اصحاب، انگشتر در دست راست می کردند و معاویه اولین کسی بود که انگشتر در دست چپ کرد»

انگشتر در دست چپ نشانه چیست

عبدالله سلامی می نویسد: همانا پیامبر در سدت راست خود انگشتر می کردند و خلفای بعد از پیامبر هم همین کارا می کردند. پس معاویه با این سنت مخالفت نمود و انگشتری را در دست چپ کرد و مردم را وادار کرد تا انگشتر را در دست چپ کنند. پس همین طور بود تا ایام خلافت مروان. و در زمان زمامداری سفاح، وی این سنت را برگرداند و انگشتر را در دست راست کرد و مردم نیز انگشتر در دست راست می کردند تا ایام خلافت هارون الرشید که او باز، انگشتر در دست چپ کرد و مردم را نیز به این عمل مجبور نمود. همچنین مشهور است که بعد از جنگ صفین در ماجرای حکمیت عمروعاص، انگشتر خود را از دست راست درآورد و گفت: ای مردم من علی بن ابی طالب را از خلافت خلع کردم، همان گونه که این انگشتر را از دست راستم درآوردم و همان گونه که این انگشتر را در دست چپ می کنم، معاویه را نیز به خلافت بر می گزینم.

با توجه به مطالبی که بیان شد اگر کسی خواست انگشتر در دست چپ کند اگر بر روی نگین آن آیه قرآن و اسماء جلاله و یا اسم یکی از اهل بیت(ع) باشد، هنگام شستن دست ها و بخصوص هنگام استنجاء باید آنرا از دست بیرون آورد چرا که نجس شدن آن سبب معصیت و گناه می شود.

حضرت علی(ع) در این باره فرموده اند: هر کس بر روی انگشتر خود اسم خدا نوشته باشد باید آن را از دستی که با آن دست در بیت الخلاء طهارت می گیرد ، بیرون آورد.

زرسی برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *