0

انگشتر در دست راست چه فضایل و فوایدی دارد؟

انگشتر در دست راست چه فضایل و فوایدی دارد؟

آیا تا به حال شده است که به این فکر کنید که انگشتر در دست راست چه فضایل و فوایدی دارد؟ این سوالی است که در ادامه مطلب بصورت کامل به آن جواب می دهیم.

آنچه از مجموع روایات بدست می آید آن است که نزد خداوند متعال و فرشتگان و همچنین نزد پیامبران خصوصا پیامبر اکرم(ع)؛ انگشتر در دست راست، اهمیت ویژه ای دارد، به طوری که برای این عمل، فضیلت و فواید بسیاری قرار داده شده است و ائمه اطهار(ع) نیز شیعیان خود را بدین کار سفارش می کرده اند.

فضیلت انگشتر در دست راست کردن

1- فرمان خداوند به این عمل

روی جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و عرضه داست:«ای پیامبر! پروردگارم بر تو سلام و درود می فرستد و به تو فرمان می دهد که انگشتر خود را در دست راست کنی و نگین آن را عقیق قرار بدهی و به پسر عمویت علی(ع) نیز بگو که انگشتر خود را در دست راست کند و نگین آن را عقیق قرار دهد.»

2- سیرۀ انبیا و اوصیا(ع)

با نگاهی به تاریخ و برسی سیره زندگی پیامبر(ص) و امیرمومنان و دیگر ائمه اطهار(ع) در میابیم که این بزرگواران، همیشه در دست راستشان انگشتری بوده و علاوه بر آن مردم و اصحابشان را نیز به همین کار سفارش و آن را سنّت و عمل استحبابی با اهمیت یاد می کرده اند.

امام رضا(ع) در این باره فرموده اند:«پیامبر(ص) و امیرمومنان و ائمه اطهار(ع) انشگترهایشان را در دست راست می کرده اند.»

افزون بر این، در کتاب های بعضی از علما همچون این شهر آشوب، از قول جاحظ آمده است که پیامبران گذشته همچون آدم، ادریس، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، الیاس، یعقوب، داوود، سلیمان، یوسف، دانیال، یوشع، ذوالقرنین، یونس، لوط، هود، شعیب، زکریا، صالح، ایوب، لقمان و عیسی و همگی انگشتر هایشان را در دست راست می کردند.

3-  نشانه شناخت مومن

مومنان در نزد خداوند بالاترین مقامات هستند و ائمه اطهار(ع) انگشتر در دست راست را از علامت های شناخت مومن ذکر کرده اند. که این، خود بیانگر اهمیت این عمل می باشد.

پیامبر اکرم(ص) فرمود:« هنگامی که خداوند، ابراهیم(ع) را خلق کرد (و او به مقام خلّت و خلیل الرحمانی رسید)، پرده های غیب را از جلوی چشمان ابراهیم(ع) کنار زد. پس در این هنگام ابراهیم(ع) در کنار عرش خداوند، چهارده نور مشاهده کرد. در این حال عرض کرد: ای پروردگار من این انوار چیست؟

جواب آمد: این انوار نور محمد برگزیده و حبیب من و نور علی بن ابی طالب یاری کننده دین من و نور فاطمه حبیبۀ من و انوار فرزندان علی و زهرا و جانشینان علی بن ابی طالب است.

باز ابراهیم(ع) پرسید: خدایا، انوار فراوانی میبینم که شمردنی نیستند و کسی غیر از خودت نمی تواند آنها را بشمارد و آنها به دور این انوار چهارده گانه حلقه زده اند، اینها چه کسانی هستند؟

خطاب آمد: ای ابراهیم! اینان انوار شیعیان ایشان، همان شیعیان علی بن ابی طالب اند. پس ابراهیم سئوال کرد: شیعیان علی بن ابی طالب به چه چیزی شناخته می شوند و علامت شناخت آنان چیست؟

خطاب آمد: آنان 51 رکعت نماز در دو روز را ترک نمی کنند،«بِسم الله الرحمن الرحیم» را در نماز خود بلند می گویند. قبل از رکوع ، قنوت به جا می آورند و انگشتر خود را در دست راست می کنند.»

امام حسن عسکری(ع) در ضمن حدیثی فرموده اند:

«خداوند متعال برای جدّم رسول خدا(ص) پیغام فرستاد که همانا من، تو و جانشینت علی(ع) و ائمه بعد از علی(ع) و شیعیان شما اهل بیت را به ده ویژگی و خصلت تخصیص دادم: خواندن 51 رکعت نماز، دست راست کردن انگشتر و…»

امام حسن عسکری(ع) فرمود: همانا با این ویژگی ها که خداوند به ما عطا کرد، مخالفت کردند کسانی که حق ما را گرفتند و غصب کردند. پس خواندن نماز تراویح به صورت جماعت و انگشتر در دست چپ کردن را در عوض دست راست کردن، در میان مردم ترویج دادند و مردم را به آن وادار کردند.

فضایل و فواید انگشتر در دست راست کردن

فواید انگشتر در دست راست کردن

علاوه بر فضیت چنین عملی، خداوند به کسانی که چنین رفتار می کنند، سه پاداش و فایده عطا می کند:

1- قرار گرفتن در گروه مقربان

سلمان فارسی می گوید، روزی پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمود:«یا علی! انگشتر خود را در دست راست کن تا از دسته مقربان باشی.

حضرت علی(ع) عرضه داشت: یا رسول الله(ص)، مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند؟ رسول خدا فرمود: آنان جبرئیل و میکائیل هستند.»

2- نجات انسان از سختی های قیامت توسط جبرئیل

شخصی از حضرت علی(ع) پرسید: که چرا انگشتر را به دست راست می کنید؟ حضرت در جواب فرمود: همانا زمانی که خداوند توسط جبرئیل آیه مباهله را بر پیامبرش نازل کرد، جبرئیل به پیامبر عرض کرد: یا رسول الله، هیچ پیامبری به رسالت مبعوث نشده، مگر آن که من بر او نازل شدم و برایش پیغان آوردم، اما برای اینکار به هیچ پیامبری افتخار نکردم مگر بر شما اهل بیت (که برای آوردن وحی بر شما افتخار می کنم.)

پس پیامبر فرمود:«ای جبرئیل تو از ما اهل بیت هستی.» جبرئیل پرسید:«آیا من از شما هستم؟» پیامبر فرمود:«بله، تو از اهل بیت من هستی!»

جبرئیل عرض کرد:«ای رسول خدا، این مطلب را بیشتر برای من توضیح بدهید تا من هم برای نجات امّت شما کاری کنم؟»

پس پیامبر انگشتر خود را با دست چپ گرفت و فرمود:«من اولین از اهل بیتم و دوم، علی است. سوم فاطمه و چهارمین حسن و پنجمین نفر حسین است و ای جبرئیل! ششمین نفر تو هستی.»

آنگاه انگشتر خود را در دست راست کرد و فرمود:«تو ششمین نفر هستی.» پس جبرئیل عرض کرد:« یا رسول الله(ص)، هرکس انگشتراش را در دست راست کند و به قصد احیای سنّت و دوری از روش  دشمنان شما این کار را انجام دهد، اگر در روز قیامت او را متحیر دیدم (یعنی به علت بعضی از اعمال بدش بلاتکلیف بود و باعث شده بود که حساب رسی به اعمال او طولانی شود)، دست او را میگیرم و او را به شما و امیرمومنان علی(ع) می رسانم و نجاتش می دهم.»

3- وارد شدن در قیامت بر مرکبی از نور

امام صادق(ع) می فرمایند:«هنگامی که روز قیامت فرا می رسد، دسته ای از مردم سوار بر مرکبی از جنس نور به صحرای محشر پای می گذارند، درحالی که با صدای بلند می گویند: سپاس خدایی را که به وعده اش درباره ما عمل کرد، سپاس خدایی را که ما را وارثان زمین قرار داد تا در هر کجای از بهشت که می خواهیم، ساکن شویم. پس حاضران در محشر می پرسند که ای پروردگار ما و مولای ما ، این افراد چگونه به این درجه و مقام رسیده اند؟ از جانت خدا جواب می آید: این ها به واسطه انگشتر در دست راست کردن و خواندن 51 رکعت نماز در روز و اطعام فقرا ، پینه پیشانی (به جهت کثرت سجده) و بلند خواند بسم الله در نماز، به این درجه رسیده اند.»

زرسی برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *