0

سنگ یاقوت کبود چیست؟ خواص سنگ یاقوت کبود (Sapphire)

سنگ یاقوت کبود چیست؟ خواص سنگ یاقوت کبود (Sapphire)

سنگ یاقوت کبود چیست؟ (Sapphire)

یاقوت کبود (Sapphire) سنگ ماه تولد ماه سپتامبر است. نام یاقوت کبود از کلمه لاتین Saphirus و کلمه یونانی Sapheiros مشتق شده است. هر دو کلمه به معنی رنگ آبی است.

برخی معتقدند که نام یاقوت کبود بخاطر وابستگی اش به سیاره زحل از این سیاره گرفته شده است.

سنگ یاقوت کبود ۱۰۰ سال قبل از میلاد مانند هر جواهر سنگی ارزشمند محسوب می شد.

حاکمان ایران باستان معتقدند که آسمان توسط بازتاب سنگ های یاقوت کبود به رنگ آبی درآمده است. و یک شاعر بزرگ نیز یاقوت کبود را اینگونه توصیف کرده است. (رنگ آبی آسمان درست چند دقیقه بعد از غروب آفتاب). یاقوت کبود یک سنگ مقدس برای کلیسای کاتولیک و ایرانیان باستان که معتقد بودند آنها با بازتابشان آسمان را آبی کردند. در برخی مذاهب، رنگ آبی یاقوت کبود نشان دهنده بهشت است. یاقوت کبود سنگ آخرالزمان هستند و افسانه های باستانی روایت کرده اند که لوح هایی که بر روی آن ده تا فرمان نوشته شده بود در واقع مربوط به یاقوت کبود می باشد. این به این معنی است یا متن فرمان بسیار کوچک بود یا یاقوت کبود توسط دست افراد ساخته شده بود زیرا اندازه اش باید کاملا مناسب باشد.

پادشاهان، یاقوت کبود را به دور گردن خود به عنوان محافظی قدرتمند در برابر صدمه ها می آویختند.

خواص سنگ یاقوت کبود

خواص سنگ یاقوت کبود بسیار زیاد است و می تواند به شما در زمینه های مختلف کمک بسیار زیادی کند. در ادامه این مقاله ما برای شما مهمترین خواص سنگ یاقوت کبود را بیان کرده ایم:

  • سنگ یاقوت کبود آرامش ذهنی را به ارمغان می آورد.
  • این سنگ سطوح فیزیکی، روانی و روحی را با یکدیگر هم تراز قرار می‌دهد و تعادل بدنتان را به حالت اولیه برمی گرداند.
  • یاقوت کبود افسردگی و سردرگمی روحی را از بین برده و تمرکز را برمی‌انگیزد.
  • چاکرای گلو و تیروئید را باز کرده و آن را بهبود می بخشند.
  • یاقوت کبود موفقیت را به ارمغان می آورد.
  • سنگ یاقوت کبود ناامیدی را از بین می برد.
  • یاقوت کبود به طور موثری به عشق و پاکی مربوط می شود و بسیار برای بهبود چاکرا ها موثر است.
  • این سنگ به شما کمک می کند تا مسیر روحی و معنوی خود را پیدا کرده و آن را دنبال کنید.
  • در مراسمات جادوگری نیز استفاده می شد تا انرژی های منفی را تغییر دهد.
  • بیان کردن حقیقت درونی خود را برای شما آسان می کند.
  • بیش فعالی سیستم بدن را آرام میکند و غده ها را از بین می برد.
  • اختلالات خونی را درمان می کند، رگها را تقویت کرده و قابلیت کشسانی را بهبود می بخشد.
  • سنگ یاقوت کبود چشم ها را تقویت می کند.

خواص متافیزیکی یاقوت کبود

سنگ یاقوت کبود همچنین به‌عنوان کورندم (corundum) آبی شناخته می شود. این سنگ گاهی اوقات به سنگ حکمت نامیده می شود. یاقوت کبود باعث تمرکز بیشتر می شود و ذهن و آرامش می‌دهد. این سنگ افکار ناخواسته و تنش روانی را از بین میبرد.

خواص یاقوت کبود

یاقوت کبود آن کسی را که این سنگ استفاده می کند از حسادت و رشک ها محافظت کرده و توجه و التفات الهی را مجذوب خود می کنند. در قرن دوازدهم، سنگ یاقوت کبود به عنوان مناسب ترین سنگ برای حلقه های کلیسا شناخته شده بود. سریلانکایی ها معتقد بودند که یاقوت کبود ستاره ای شکل، برای محافظت و دفاع در برابر سحر و جادو تشکیل شده است. بزرگترین مسافر آسیایی Richard Francis Burton دارای یک یاقوت کبود ستارهِ بزرگ بود که به او عنوان طلسم را داد، زیرا همیشه اسب های خوبی برای او فراهم میکرد و هر جایی که می رفت توجهات دیگران را بر می انگیخت.

اعتقاد بر این بود که این سنگ خوش شانسی و موفقیت را به همراه دارد و ریچارد هر جایی که می رفت آنرا به مردم نشان می داد.

سلطان سلیمان نیز انگشتر یاقوت کبود را به دست می کرد و در زمان مردن هنگامی که ما شاهد آن بودیم که پرنسس چارلز یک حلقه نامزدی به دایانا، شاهدخت ولز (Diana, Princess of Wales) داد یاقوت کبود به بد نامی مشهور شد.

موزه تاریخی طبیعی در نیویورک خانه یکی از بدنام ترین یاقوت کبود (ستاره هندوستان) با ۵۶۳ قیراط در جهان است. برای مدت طولانی یاقوت کبود به ویژگی هایی چون عفت و پارسایی، توبه و پشیمانی شناخته شده است.

این سنگ خرد و حقیقت را به ارمغان می آورد و همچنین ادراک و فهمِ عدالت را بالا می برد. این سنگ کمک می کند تا آرامش ذهنی و متانت را بدست آورید و باعث یک زندگی صمیمی تر می شود و به حفظ شخص بیگناه که در حال یادگیری حقایق زندگی کمک می کند. یاقوت کبود همچنین به عشق های رمانتیک مربوط می شود که نشان دهنده وفاداری و صمیمیت های رمانتیک است.

این سنگ همچنین برای بالا بردن ایمان، امید و شادی افراد مورد استفاده قرار می گیرد و به حفظ افکار خالص و آسمانی نیز کمک می کند.

انگشتر زنانه یاقوت کبود

قدرت پنهانی و درونی یاقوت کبود

قرن ها یاقوت کبود نمادی از بهشت، محافظی برای بی گناهان، نشان دهنده حقیقت، ترویج کننده سلامت و محافظ عفت است. اعتقاد بر این است که این سنگ هدایایی چون رضایت، شادی، رفاه، آرامش و زیبایی درونی به ارمغان می آورد. برخی سنگ های یاقوت کبود را برای از بین بردن بیماری یا برای محافظت در هنگام سفر استفاده می کردند.

در قرون وسطی، مردم معتقد بودند که استفاده از یاقوت کبود افکار منفی را سرکوب می کند. همچنین مدتهاست که اعتقاد بر این است که یاقوت کبود قدرت درمان کردن بیماری های طبیعی را دارد. در ایران باستان از این سنگ برای تمامی اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت .یکی از فرمانروایان روسیه بیان کرده است که یاقوت کبود قلب و ماهیچه ها را تقویت کرده و با شجاعت به افراد بذل و بخشش می کند.

در بخش های شرقی کره زمین، روز یکشنبه به روز لباس آبی پوشیدن و استفاده از یاقوت کبود مشهور است. رنگ آبی و سنگ آبی خرد و تفکر را نشان می دهد.

این سنگ همچنین به مطالعه بهشت و ستاره ها همراه است.

خواص سنگ یاقوت کبود

در طول قرن یازدهم و دوازدهم، جادوگران به یاقوت کبود بیش از هر سنگ دیگری مفتخر بودند، زیرا این سنگ آنها را به شنیدن و فهمِ وحی های مبهم قادر می ساخت. این سنگ نه تنها آنها را به حوزه های روانی و خیالی متصل می کرد بلکه از آنهایی که مسافرت می کردند نیز حمایت می کرد.

اما مهم ترین مشخصه یاقوت کبود، حفاظت در برابر سحر و جادو بود. تصور می شد که این سنگ ارواح شیطانی را طرد کرده و جادو و سحرهای منفی را به فرستنده برمی گرداند.

یاقوت کبود یکبار برای محافظت در برابر موجودات سمی و کشتن مارهایی که در نزدیکی پنهان شدند مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ های یاقوت کبود هشدارهای پیشرفته ای در برابر خطرهای منفی ارائه می دهد. به عنوان یک وسیله ای برای ترقی خود، یاقوت ها بهترین مسیر برای بررسی زندگی خودتان محسوب می شود.

گفته می شود که این سنگ دارای یک انرژی قدرتمند و قابل تغییری است که ممکن است به سرعت کار کند. یاقوت های کبود، شما را کمک خواهند کرد تا به جهان متصل شوید، به این ترتیب آنها خودِ درونی و معنوی را به سوی قدرت جهان باز می کنند. همچنین گفته شده است که یاقوت کبود ارتباط و اتصال با فرشتگان و راهنمایان روحانی را افزایش می دهد‌.

سنگ های یاقوت کبود اهداف زندگی، تمرکز و توافق را برای بالا بردن روحیه، فعال و آشکار می کنند.

از لحاظ روانشناختی، یاقوت کبود به حفظِ صلح درونی کمک می کند و برای حالت ذهنی افراد مناسب است.

یاقوت کبود به اعصاب آرامش می دهد، وضوح روانی را تقویت می کند و به تمرکز نیز کمک شایانی می کند.

یاقوت کبود نیز برای اختلالات روانی و عصبی مورد استفاده قرار می گیرد.

کار کردن با یاقوت کبود نگرش مثبتی را به سوی زندگی روانه می کند، حتی این سنگ خود انگیزشی را بالا می برد و کمک می کند تا به سمت جلو حرکت کنید تا به خودکفایی برسید. از لحاظ فیزیکی یاقوت کبود سلامت عمومی را افزایش می دهد. گفته شده است که یاقوت کبود دارای قدرتی در خنک کردن تب ها می باشد و انسان را در برابر بیماری های ذهنی محافظت می کند و بینایی را تقویت می کند‌. یک دستورالعمل قدیمی برای بینایی وجود داشت که سنگ را پودر کرده و آنرا با سرکه ترکیب کنید. یک دستور العمل مشابه ای نیز مورد استفاده قرار می گرفت تا خون ریزی را درمان کند‌.

یاقوت کبود نیز برای درمان تب ها و مرض رماتیسم مورد استفاده قرار می گرفت. هنگام درمان جوش و زخم های بیرونی، سنگ های یاقوت کبود خرد شده و با شیر آنرا مخلوط می کردند و آنرا در محل زخم قرار می دادند. گفته شده است که همچنین یاقوت کبود جوش و زخم ها را درمان می کردند.

دستبند یاقوت کبود

خواص فیزیکی و علم یاقوت کبود

یاقوت کبود یک نوع کورندم (corundum) است. یک آلومینیوم اکسید با ساختار کریستال مثلثی شکل، که از یک خانواده یکسان مانند یاقوت سرخ هستند. تنها تفاوت میان یک یاقوت سرخ و یک یاقوت کبود فقط در رنگ است. کورندم قرمز، یاقوت سرخ است. کورندم های رنگارنگ دیگر، یاقوت کبود نامیده می شود که در رنگ های مختلفی بوجود می آیند، که معروف ترین آن آبی است. به علت اینکه یاقوت کبود در رنگ های مختلف در دسترس می باشند آنها مهم ترین و تطبیق پذیرترین جواهر سنگ می باشند. یاقوت سرخ و یاقوت کبود به دلیل سختی و ضخامت به ده و یاقوت کبود به نه طبقه بندی شده اند. ویژگی سختیِ یاقوت کبود باعث شده که برای جواهرات که نیاز دارند در انگشترها و دستبندها روزمره از آن استفاده شوند یک انتخاب عالی به شمار آید.

انگشتر زنانه شفاف ترین و بی رنگ ترین نوع یاقوت کبود

شفاف ترین و بی رنگ ترین نوع یاقوت کبود به عنوان leucosapphire شناخته می شوند. برخی از آنها درون خود دارای رگه های کم رنگ هستند، برخی دیگر نیز دارای درخشندگی کمی می باشند. در میان نورهای پرقدرت، نور آنها تشدید می شوند. یاقوت کبود معمولا دایره یا بیضی شکل می شوند اما برش مستطیل و مربعی آنها نیز امکان پذیر است.

بهترین یاقوت کبود زیر ۲ قیراط بسیار دسترس هستند اما آنها همچنین می توانند در اندازه های ۵ تا ۱۰ قیراط یافت شوند‌.

سنگ یاقوت کبود

رنگ یاقوت کبود با مقداری مختلف از آهن ، تیتانیوم در سنگ ساخته می شوند که ترکیبی از آنها رنگ های متنوعی را تولید می کند. درمان گرما در سال های اخیر رایج بوده است، به طوری که بهبود رنگ برای زیبایی یاقوت کبود توسط غنا و شدت رنگ آن مورد قضاوت قرار گرفته است.

خواستنی ترین رنگ یاقوت کبود (Sapphire) آبی می باشد و مطلوب ترین سایه آبی به گلِ گندم آبی بر می گردد‌. این گیاه نه آبی و نه آبی تیره است. همانند یاقوت های سرخ، یاقوت کبود نیز می توانند با شش ستاره درخشان داخلی که آنرا ستاره یاقوت کبود می نامند و بسیار نادر و کمیاب است بیاید. ستاره یاقوت کبود، نور را بازتاب می دهد و ستاره ها را با شش نقطه نشان می دهد. این سنگ های ویژه دارای رنگ آبی بد رنگ از بهترین یاقوت ها هستند‌. ستاره یاقوت کبود خاکستری، آبی-خاکستری، و سفید غالبا یک ستاره متفاوت را نشان می دهد.

انواع رنگ های یاقوت کبود

سنگ یاقوت کبود همچنین در رنگ های بنفش، خاکستری تیره، نارنجی، زرد، صورتی، سبز و سیاه که تقریبا ارزان قیمت هستند وجود دارند.

این یاقوت کبود که دارای رنگ های متفاوتی هستند، یاقوت کبود فانتزی نامیده می شوند و اغلب ارزان قیمت تر از سنگ آبی آن هستند. یک نوع از یاقوت کبود که دارای رنگی نادر می باشد pad parascha نامیده می شود که به معنی رنگ نیلوفر صورتی است.

این تنها رنگی از یاقوت کبوداست که به نام خودش در کنار یاقوت سرخ قرار می گیرد. این سنگ نارنجی و صورتی رنگ است و می تواند بسیار گران قیمت باشد.

یاقوت کبود آبی رنگ از میانمار و کشمیر می آید، جایی که رنگ آبی خالص ترین رنگ در طیف آبی می باشد. سنگ های آنجا بسیار منحصر به فرد و درخشان می باشند. یاقوت کبود سریلانکا دارای سایه های عمیق و کم می باشند. بسیاری از یاقوت کبود از استرالیا می آیند که آبی تیره هستند اما ته رنگ آن سبز کم رنگ می باشند دقیقا همانطور که از تایلند هم می آیند. این نوع سنگِ ارزان قیمت از سنگ هایی هستند که از میانمار، کشمیر و سریلانکا می آید.

سنگ یاقوت کبود (Sapphire)

کشور سریلانکا بزرگترین تولید کننده یاقوت کبود با بیش از ۱۰۰ قیراط می باشند. سنگ های آنها دارای سایه آبی رنگ می باشند. سنگ های دره mogok در کشور میانمار بسیار مورد توجه قرار گرفتند و بسیاری از ستاره های یاقوت کبود از آنجا می آیند. یاقوت کبود تیره رنگ در جنوب ولز و شهر کولیزلند در استرالیا یاقت می شوند. جواهرها از کشور کامبودیای جنوبی نیز بسیار ارزشمند هستند اما معمولا کوچک هستند.

چین و نیجریه سنگ های تیره تولید می کنند و در آمریکا، ایالت مونتانا یاقوت کبود به خاطر رنگ آبی متالیک بسیار بسیار با ارزش هستند.

یاقوت کبود همچنین از تانزانیا، برزیل، کنیا، مالاوی و کلمبیا می آیند.

نگهداری از جواهرات یاقوت کبود

نگهداری از جواهرات یاقوت کبود

به علت سختی یاقوت کبود، این سنگ می تواند تقریبا به هر روشی تمیز شوند. آب گرم و صابونی بهترین روش برای پاک کردن سنگ است، در حالی‌ که شما می توانید از پاک کننده های التراسونیک نیز استفاده بفرمایید.

شما همچنین می توانید از آب با لمس آمونیاک در آن استفاده کنید. اگر شما شکافی بر روی یاقوت کبود و ستاره یاقوت کبود خود داشتید، از روش های پاک کننده مکانیکی استفاده نکنید؛ زیرا اگر به سنگ به شدت ضربه وارد کنید سنگ می تواند با یک ضربه شکسته شود. این کار ممکن است خصوصا خطرناک باشد اگر سنگ دارای شکافی بزرگ باشد که همین باعث ضعف ساختار کریستال می شود.

همانطور که این سنگ ها بسیار با ارزش هستند هنگامی که از آنها استفاده می کنیم از کارهای سنگین و تماس آن با مواد شیمیایی خودداری کنید زیرا به محیط و زمینه سنگ شما آسیب خواهد رساند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *