0

سنگ کوارتز چیست؟ خواص سنگ کوارتز (Quartz)

سنگ کوارتز چیست؟ خواص سنگ کوارتز (Quartz)

سنگ کوارتز چیست؟ (Quartz)

سنگ کوارتز (Quartz) به طور وسیعی از مواد معدنی مختلفی شامل سیکیا و سیلیکون دی اکسید تشکیل شده است. در کوارتز ناخالصی های کوچک مانند لیتیوم، سدیم، پتاسیوم و تیتانیوم ممکن است وجود داشته باشد.

از زمان های اولیه کوارتز مورد توجه بسیاری بوده است. سنگ کوارتز خواص زیادی دارد که در ادامه مطلب بصورت کامل به خواص سنگ کوارتز اشاره می کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

کریستال های جامد که در آن آب زلال و شفاف وجود دارد برای یونانیان به عنوان کریستالوس (krystallo) شناخته می شوند. از این رو نام کریستال یا همان سنگ کریستالی در این گونه سنگ ها به کار برده می شود. نام سنگ کوارتز یک کلمه آلمانی قدیمی است از ماخذی نامعلوم که توسط Georgius Agricola برای اولین بار در سال ۱۵۳۰ میلادی استفاده شد.

سنگ کوارتز

خواص سنگ کوارتز

خواص سنگ کوارتز زیاد است، کوارتز خالص و شفاف یکی از مفیدترین کریستال هایی است که در شفا دادن و درمان کردن بسیار کاربرد دارد، زیرا کوارتز یک تخته سنگ سفیدی است که با مقصود و هدف شما برنامه ریزی شده است. با کمی تعمق و تفکر شما می توانید از سنگ کوارتز برای اینکه شما را به یک هدفی خاص برساند کمک بگیرد. در ادامه این مطلب ما برای شما مهمترین خواص سنگ کوارتز را بیان کرده ایم:

سنگ کوارتز یکی از ابزارهای ضروری برای پیدا کردن و آشکار کردن خود انسان است، زیرا اینگونه سنگ ها مقصود و هدف شما را به خاطر آورده و بدین گونه در طول زمان نیت و عزم شما را تقویت می کند.

سنگ کوارتز انرژی را تقویت می کند که می تواند شامل انرژی دادن به شما برای رسیدن به مقصودتان نیز باشد.

سنگ کوارتز می تواند شما را که در حال کار کردن با دیگر کریستال ها هستید حمایت کند.

سنگ کوارتز همچنین به عنوان یک وسیله ای برای حفظ و تمرکز خود به کار برده می شود.

انگشتر کوارتز

چگونه برای یک کریستال کوارتز برنامه ریزی کنیم؟

۱. کریستال کوارتز را شفاف و پاک کنید. تصور کنید که در حال پاک کردن یک هارد دیسک هستید. درست همانند برنامه ریزی کردن برای یک کریستال که نیاز به آن دارد پاک و شفاف شود. کریستال کوارتز را در دست خود نگهدارید و از او درخواست کنید که هرگونه برنامه ریزی و مقصودی که دارد را از درون خود پاکسازی کند و هرگونه انرژی که ممکن است برداشت کنید را آزاد کنید. شما می توانید از روش های دیگر مانند گرفتن سنگ کوارتز در زیر آب جاری استفاده کنید اما مهمترین چیز این است که هدفتان این باشد که هرگونه انرژی و برنامه های قبلی پاک شود. از کنش های خود استفاده کنید تا  برای ارتباط برقرار کردن با هدفتان به شما کمک کند تا بدین گونه کریستال کوارتز را پاک و شفاف کرده و به عنوان یک تخته سنگ از آن استفاده کنید.

۲. کریستال کوارتز را در دست تخصصی خود نگه دارید و آرزویی را که دارید را برای خود تجسم کنید. تصور کنید که این کار از پیش  کامل گردیده و احساس کنید که آن راهی که قرار است اتفاق بیفتد اکنون به سرانجام رسیده است‌. با احترام از کریستال کوارتز خود بخواهید که هدف شما را تقویت کرده و وسعت ببخشد و این اهداف را به انجام برساند. احساس موفقیت کامل خود را به کریستال خود منتقل کنید. هنگامی که این اقدام شما به پایان رسید اجازه دهید که کریستال بداند شما کارتان تکمیل شده و اینکه شما هم اکنون می خواهید آن سنگ را برای اهدافتان و تقویت آن نگهداری کنید.

از او به خاطر کمکی که در حق شما کرد تشکر کنید.

همین! شما می توانید مرحله دوم را تا جایی که  می خواهید  برنامه ریزی شما برای  رسیدن به اهدافتان بیشتر تقویت شود تکرار کنید. اگر شما می خواهید آن احساسی را که قبلا برای آن برنامه ریزی کردید را به یاد بیاورید، کریستال کوارتز را در دست غیر تخصصی خود نگه دارید و از او درخواست کنید که در به خاطر آوردن اهداف و عقیده ای که شما می توانستید از پس آن بربیایید و آنرا انجام دهید به شما کمک کند.

کوارتز همانند یک جواهر سنگ قیمتی

سنگ کوارتز می تواند هم به کوارتز ها شفاف و سفید و هم به کریستال های سنگی مربوط شود. گروهی از سنگ ها تنوعی زیادی از کوارتزها را شامل می شود مانند سنگ کوارتز صورتی و سنگ آمیتیست، و یا کریستال های سیلیکون دی اکسید که ترکیب کننده بسیاری از این مواد معدنی هستند می توان اشاره کرد.

کوارتز اجزا بسیاری از سنگ ها را تشکیل می دهد، مانند گرانیت، همچنین شیشه های طبیعی یا شیشه های ساخت دست انسان.

سنگ کوارتز از لحاظ صنعتی در هر چیزی از رادیو گرفته تا ساعت ها مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

کوارتز شفاف و خالص را می توان در سراسر جهان پیدا کرد و اغلب به طور طبیعی با شکل شش ضلعی به وجود می آید و می توان آنرا در هزاران تکه شکل داد.

سنگ کوارتز همچنین یکی از عناصر اصلی در شیشه محسوب می شود.

سنگ کوارتز معدنی

کاربرد و ویژگی های سنگ کوارتز در قسمت زیر بیان شده است.

سنگ کوارتز اهمیت اقتصادی فراوانی دارد. بسیاری از جواهر سنگ های گوناگونی از قبیل آمیتیست، ستیرین، کوارتز دودی و کوارتز صورتی وجود دارد.

سنگ ماسه، که عمدتا از کوارتز تشکیل شده است، یکی از مهم ترین سنگ های ساختمانی محسوب می شود. مقادیر زیادی از کوارتز های ماسه ای در ساخت شیشه و سرامیک به کار برده می شوند و همچنین برای ریخته گری و مواد در قالب های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند. از کوارتز های خرد شده به عنوان یک سمباده نیز هم استفاده می شود.

سیلیکای ماسه ای برای شن شویی استفاده و ماسه سنگ هنوز به عنوان یک جنس تمیز کننده اجسام و ساخت سنگ آسیاب استفاده می شود.

مجرا و رگه های مختلف کوارتز ذوب شده داری کاربرد های مهم آزمایشگاهی هستند و کوارتز های فیبر دار در دستگاه های وزن کشی حساس کاربرد دارد.

سنگ کوارتز دومین ماده معدنی فراوان در پوسته زمین بعد از فلدسپات است. سنگ کوارتز تقریبا در اسیدهای محترقه، دگردیس و سنگ های رسوبی شکل می گیرد. این سنگ همانند سنگ های سرشار از سیلیکا مانند گرانیت و گرانودیسورت، ریولیت ها یک ماده معدنی اساسی به حساب می آید.

سنگ کوارتز در برابر شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم است و تمرکز بیشتر این سنگ بر ماسه سنگ و سنگ های فرسایشی است.

از کوارتز های ثانویه به عنوان یک سیمان در این گونه سنگ های رسوبی استفاده شده که باعث رشد بیش از حد دانه های فرسایشی می شود. میکروکریستالی که تنوع زیادی از سیلیکا را تشکیل می دهد به عنوان سنگ هایی مانند سنگ چخماق، عقیق و یشم سبز که شامل شبکه های ظریفی از کوارتز شناخته می شوند.

دگردیسی سنگ های آذرین و سنگ های رسوبیِ کوارتز عمدتا میزان کوارتز و اندازه ذرات آنرا افزایش می دهد.

سنگ کوارتز در دو شکل وجود دارد :

  1. سنگ کوارتز آلفا یا کم که تا دمای ۵۷۳ درجه سانتیگراد پایدار است.
  2. سنگ کوارتز بتا که بالاتر از دمای ۵۷۳ درجه سانتیگراد پایدار است.

 تنها جنبش کوچک از اتم های تشیکل دهنده در طول انتقال آلفا و بتا باعث می شود آن دو ارتباط نزدیکی با یکدیگر  داشته باشند. ساختار کوارتز بتا شش ضلعی است و ساختار کوارتز مثلثی است. در انتقال دما، ساختار و چهارچوب کوارتز بتا پیچیده می شود که همین امر موجب تقارن کوارتز آلفا می شود. اتم ها از محل و فضا های خاصی به مکان های کلی تر حرکت می کنند.

در دمای بیش از ۸۹۷ درجه سانتیگراد، کوارتز بتا تبدیل به تریدیمیت (Tridymite) می شوند. اما تغییر شکل آن بسیار آهسته انجام می شود زیرا شکستن اتصال آن، برای ایجاد یک ساختار بازتر صورت می گیرد.

در صورت فشار زیاد کوارتز آلفا به کوئسیت (coesite) و در صورت فشار بیشتر به stishovite تبدیل می شوند.

سنگ کوارتز یک سنگ فیزیوالکتریکی است. یک کریستال، هنگامی که در معرض فشار قرار گیرد بارهای مثبت و منفی را بر لبه های منشوری و متناوب توسعه می دهد . این بارها متناسب با تغییر میزان فشار صورت می گیرد. یک صفحه کوارتز به علت ویژگی فیزیوالکتریکی خود می تواند به عنوان یک فشارسنج به کاربرده شود. همانطور که فشرده سازی و فشار باعث ایجاد بارهای متضادی می شوند، اثر متقابل آن این است که بارهای متضاد و متناوب باعث ایجاد انقباض و انبساط آن می شود.

بخشی از کریستال های کوارتز با ابعاد مشخص، دارای فرکانس های طبیعی در انقباض و انبساط هستند که بسیار زیاد است و در میلیون ها نوسان در هر ثانیه اندازه گیری می شوند.

به طور کلی صفحاتِ برش داده شدهِ سنگ کوارتز برای کنترل فرکانس های رادیو، تلویزیون و دیگر تجهیزات ارتباط الکترونیکی استفاده می شوند. چین، ژاپن و روسیه از تولید کنندگان اولیه سنگ کوارتز هستند.

همچنین بلژیک، برزیل، بلغارستان، فرانسه، آلمان، آفریقای جنوبی و انگلستان مقدار قابل توجهی از این مواد معدنی (سنگ کوارتز) را استخراج می کنند.

زرسی برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *