0

چگونه رولکس استانداردی را برای برتری ساعت سازی تعیین می کند

چگونه رولکس استانداردی را برای برتری ساعت سازی تعیین می کند

در تلاش برای برتری، رولکس (Rolex) از زمان تأسیس توسط هانس ویلسدورف (Hans Wilsdorf) تاکنون، چشم‌انداز بنیانگذارش را حفظ کرده است.

اگرچه امروزه ساعت مچی به‌طور فراگیری استفاده می‌شود، اما در اوایل قرن بیستم، یک چیز رایج نبود. هانس ویلسدورف با رولکس، با غلبه بر سه چالش اساسی که ساعت‌های مچی با آن مواجه بودند، یک تغییر عمده را ایجاد کرد و آنها را به عنوان ابزارهای قابل استفاده برای اندازه‌گیری زمان، که جایگزین ساعت‌های جیبی به عنوان ساعت مورد علاقه مردم می‌شد، قرار داد. چشم‌انداز او برای تولید بهترین ساعت‌های مچی ممکن – و بهبود مداوم آنها، چیزی است که این برند حتی در حال حاضر نیز حفظ می‌کند.

اولین چالش مربوط به دقت بود و رولکس در سال 1914 با یک ساعت مچی پیروز شد که توسط رصدخانه کیو انگلستان، که در آن زمان بالاترین مرجع دقت زمان‌سنجی بود، گواهینامه دقت کلاس A را دریافت کرد. این امر در سال 1926 با اختراع قاب Oyster و سیستم برنده کننده آن شامل قاب پیچ‌دار، پشت قاب و پیچ سر برای مقاومت در برابر آب، تکمیل شد. سرانجام، در سال 1931 رولکس به مکانیزم خودپیچیدگی با یک روتور آزاد به نام Perpetual پاسخ داد و این مکانیسم با روتور آزاد “Perpetual” که نتیجه سری از اختراعاتی بود که به استانداردی تبدیل شد که تمام صنعت ساعت‌سازی آن را به عنوان استاندارد به کار برد.

البته، اینها تنها سه نقطه عطف در تاریخ رولکس بودند. پیشرفت های دیگر فراوان است. هنگامی که خلبان آزمایشی آمریکایی چاک یگر(Chuck Yeager) دیوار صوتی را در سال 1947 شکست، یک رولکس Oyster روی مچ دست داشت. به طور مشابه، اولین صعود موفقیت آمیز ثبت شده به قله اورست در سال 1953 با تجهیز ادموند هیلاری (Edmund Hillary) و تنزینگ نورگی (Tenzing Norgay) هر دو توسط رولکس انجام شد. در سال 1960، ساعت Oyster آزمایشی رولکس، Deep Sea Special اولین ساعتی بود که به قعر خندق ماریانا رسید، که نشان دهنده عمیق ترین نقطه روی زمین است. این در سال 2012 مشابه بود، زمانی که یک ساعت آزمایشی Rolex Deepsea Challenge به زیردریایی متصل شد که جیمز کامرون (James Cameron) از آن برای فرود در همان اعماق استفاده کرد و بعداً الهام بخش چالش Oyster Perpetual Deepsea بود که در سال 2022 معرفی شد.

برتری در ساخت ساعت در سطح رولکس هرگز نتیجه‌ی شانس یا اتفاق تصادفی نیست. به جای آن، هر عاملی که به آن کمک می‌کند با دقت در نظر گرفته و کنترل می‌شود. استقلال به ویژه حیاتی است. در مورد رولکس، این استقلال برند به عنوان یک واحد شروع می‌شود که نه تنها به شرکت امکان آزادی در دید به آینده می‌دهد، بلکه به آن اجازه می‌دهد تا بر روی راه خود در بیان چشم‌انداز ساخت ساعت تمرکز کند.

استقلال رولکس با قابلیت های فنی محض آن به لطف ساخت کاملاً یکپارچه عمودی آن تقویت شده است. این برند در حال حاضر چهار سایت تولیدی دارد که همگی در سوئیس واقع شده اند. در سایت عالی Bienne، اجزای حرکتی با دقت بسیار بالا، از ۲۰۰ تا تقریباً ۴۰۰ برای پیچیده‌ترین کالیبرها، ساخته می‌شوند. در Chêne-Bourg، هنرهای سنتی مانند جواهرسازی و میناکاری در کنار تکنیک های مدرن مانند تولید اجزای سرامیک انجام می شود.

در همین حال، امکانات در Plan-les-Ouates بر روی مواد خام خام مانند طلای Everose اختصاصی رولکس متمرکز است که در کارخانه ریخته گری خود این برند ذوب می شود. این مواد به شکل های مختلف مهر زنی، برش، سوراخ کاری و ماشین کاری می شوند تا اجزایی مانند قاب های میانی و پیوندهای دستبند ایجاد شود که سپس تکمیل می شود. در نهایت سایت Acacias وظیفه مونتاژ ساعت را بر عهده دارد. همچنین در اینجاست که ساعت‌های کامل تحت مجموعه تست‌های داخلی رولکس قرار می‌گیرند تا برای دریافت گواهینامه کرونومتر فوق‌العاده این برند واجد شرایط شوند، که دقت و قابلیت اطمینان آن‌ها را تضمین می‌کند. پنجمین سایت در Bulle در حال حاضر در حال توسعه است.

علاوه بر قابلیت‌های تولیدی خود، رولکس متعهد است تا هر جنبه‌ای از ساعت‌های خود را بهبود بخشد. برای این منظور، به بخش تحقیق و توسعه خود اتکا می‌کند که دارای چندین عضو در چهار حوزه اصلی است: نوآوری؛ مواد و فناوری‌ها؛ ساعت (قاب و دستبند)؛ و موتور (اجزای حرکتی). این تیم چند رشته‌ای، تحقیقات بنیادی را در این چهار دسته انجام می‌دهد تا بهبود مستمری در صنعت ساعت‌سازی رولکس و به تبع آن در ساعت‌هایش داشته باشد. از فیزیکدان‌ها تا مهندسان میکروتکنولوژی و آماردان‌ها، تنوع این بخش باعث می‌شود که چشم‌اندازهای متعددی برای توسعه ایده‌های جدید و سپس یکپارچه‌سازی آنها وجود داشته باشد.

ساعت‌های رولکس، از شیک‌ترین ارجاع‌ها تا مقاوم‌ترین و پیچیده‌ترین نمونه‌ها، هشت ویژگی اساسی را به اشتراک می‌گذارند. سه ویژگی از آنها، یعنی دقت، ضدآب بودن و استقلال، همانطور که قبلاً توضیح داده شد، پیشرفت‌های مهمی در ساعت‌های مچی بودند. علاوه بر اینها، برند به دنبال ایجاد استحکام، سادگی، صنعت‌دستی، راحتی و دوام است. این ویژگی‌ها باعث ساخت یک ساعت خوب می‌شوند و همچنین رویکرد برتر رولکس را نشان می‌دهند، که توجیه می‌کند چرا ساعت‌های آن به تنهایی در یک دسته قرار می‌گیرند.

جهت تکمیل این رویکرد، واحد کنترل فوق‌العاده (Superlative Control)، بخش داخلی رولکس در مجتمع Acacias است که مسئول آزمون‌های تمامی ساعت‌ها قبل از خروج از کارخانه می‌باشد. هر ساعت باید آزمون‌های سخت و دشوار آزمایشگاه را با موفقیت پشت سر بگذارد تا به عنوان یک کرونومتر فوق‌العاده تصدیق شود،پس از اینکه موتورهای آن‌ها ابتدا تست‌های انجام شده توسط موسسه تست کرنومتر رسمی سوئیس را گذراندند تا به‌عنوان زمان‌سنج شناخته شوند. این استاندارد اختصاصی به طور قابل توجهی سخت‌گیرانه‌تر از معیارهای عمومی صنعت است و به سطحی تضمین شده از عملکرد اشاره می‌کند که توسط گارانتی بین‌المللی پنج ساله تایید می‌شود.

آیا برخی از ساعت‌های Rolex ارزش‌های برند را قوی‌تر از سایرین به خوبی به تجسم در می‌آورند؟ پاسخ به طور قاطع خیر است، و همین سطح تداوم در ساعت‌های رولکس است که آن را از رقبایش متمایز می‌کند. هر ساعت رولکس به همان استانداردها عمل می‌کند و هرکدام به عنوان یک نمونه عالی از ساعت‌سازی رولکس هستند. با توجه به تعهد برند به بهبود مستمر در ساعت‌های خود، می‌توان با اطمینان ادعا کرد که آخرین نسخه هر مدل بهترین نسخه‌ها هستند. این دقیقاً همانچین است که هانس ویلسدورف بیش از یک قرن پیش، برای برند پیش‌بینی کرده بود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *